גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

חוקי מצרים

ב.

יושרו של יוסף

ג.

הסכם מכירת הקרקע לפרעה (1)

ד.

הסכם מכירת הקרקע לפרעה (2)

ה.

מדברי אגדה

פרשת ויגש
שנת תש"כ

הרעב במצרים

בראשית פרק מז, פסוקים יג - כז

א.  חוקי מצרים

בעל עקדת יצחק, שואל:

למה הוזכר בכאן כל זה הענין מחוק החמשית (פסוק כ"ד) והעברת העם לערים (כ"א) וחוק הכהנים מאת פרעה (כ"ב), כי כל זה יאות להכתב בספרי נימוסי פרעה, לא בתורה האלוקית.

וזו אחת מתשובות אברבנאל:

שממה שראו ישראל את המצרים מקבלים על עצמם עול החמשית ממה שיוציאו מאדמתם, ושהיה חוק הכוהנים שמור והם חפשים מעול מלכות ואוכלים מנת המלך דבר יום ביומו, לא ירע בעיניהם כשיצוה ה' לתת המעשר ללויים ומעשר שני לעניים והיות כוהני ה' אוכלים את מתנות הכהונה תמיד.

וכן שד"ל:

ד"ה רק אדמת הכוהנים לבדם לא היתה לפרעה: חזר ואמר זה אולי כדי שיתרשם הענין יותר בלב ישראל ולא ירע בעיניהם רוב מתנות כהונה.

1.

מהי חולשת תשובתם?

2.

נסה לענות תשובה אחרת לשאלת בעל העקדה.

השתמש בתשובתך בהשוואת הפסוקים:

בראשית מ"ז כ"ב

"רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חֹק לַכֹּהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם פַּרְעֹה עַל כֵּן לֹא מָכְרוּ אֶת אַדְמָתָם"

במדבר י"ח כ"ד

"כִּי אֶת מַעְשַׂר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָרִימוּ לַה' תְּרוּמָה נָתַתִּי לַלְוִיִּם לְנַחֲלָה עַל כֵּן אָמַרְתִּי לָהֶם בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יִנְחֲלוּ נַחֲלָה"

דברים י' ח'-ט'

"בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל ה' אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ... עַל כֵּן לֹא הָיָה לְלֵוִי חֵלֶק וְנַחֲלָה עִם אֶחָיו ה' הוּא נַחֲלָתוֹ"

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר