גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

תקיעה ותרועה

ב.

"והרעותם - ונזכרתם"

ג.

התרועה כקול נצחון

פרשת בהעלותך
שנת תשכ"ז

החצוצרות

במדבר פרק י, פסוקים א - כה

א.  תקיעה ותרועה

פסוק ז'

"וּבְהַקְהִיל אֶת הַקָּהָל תִּתְקְעוּ וְלֹא תָרִיעוּ"

רש"י:

לפי שהוא אומר (י' י"ב) "והיו לך למקרא העדה ולמסע את המחנות". מה מקרא העדה תוקע בשני כהנים ובשתיהן שנאמר (ג') "ותקעו בהן ונועדו אליך כל העדה", אף מסע המחנות בשתיהן?
יכול מה מסע המחנות תוקע ומריע ותוקע, אף מקרא העדה תוקע ומריע ותוקע ומעתה אין חילוק בין מקרא העדה למסע את המחנות? ת"ל: "ובהקהל את הקהל וכו'", לומר שאין תרועה למקרא העדה, והוא הדין לנשיאים.
הרי סימן לשלושתם: מקרא העדה בשתים, ושל נשיאים באחת, וזו וזו אין בהם תרועה: ומסע המחנות בשתים על ידי תרועה ותקיעה.

הכתב והקבלה:

ד"ה תתקעו ולא תריעו: שורש "תקע" כולל נעיצת דבר בדבר והתדבקו בו, כמו יעקב תקע את אהלו (תהלים מ"ז) "כל העמים תקעו כף", וקול התקיעה הוא קול נמשך מתדבק יחד, ונעשה מנעיצת ודחיית רוח הנפיחה בכלי, לכן למקרא העדה והנשיאים ולהתועד יחד ולהתאחד במקום אחד היתה קול התקיעה אשר יורה על ההתדבקות וההתאחדות.
ושם "תרועה" יתכן שהוא משורש "רוע", שהוראתו הנענות והטלטול, כמו (במדבר י"ד) "ובניכם יהיו רועים במדבר ארבעים שנה", וכענין (ישעיהו כ"ג) "רוע התרועעה הארץ, נוע תנוע הארץ"; וקול התרועה הוא גם כן קול בלתי מתדבק, אבל הוא קול שבור ומתנועע, לכן בא קול התרועה למסע את המחנות, כאילו מודיע להם בו בוא העת להתנועע ממקום למקום ולנסוע.

1.

מה השאלה העומדת בפני כל אחד מן הפרשנים האלה?

מה האופיני בזה לכל אחד מן הפרשנים?

2.

מניין ההוה אמינא שבמקרא העדה יהיו גם מריעים, והלא אין זה כתוב בפסוק ג'?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר