גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות ודיוקים ברש"י

ב.

"האיש אחד" - לשון תימה

ג.

כבודו של משה (1)

ד.

כבודו של משה (2)

ה.

בביאור "ופצתה האדמה את פיה"

ו.

"ואם בריאה יברא ה'"

ז.

חלוקה בין שני נושאים

פרשת קרח
שנת תשכ"ז

קרח ועונשו

במדבר פרק טז, פסוקים כ - לה

א.  שאלות ודיוקים ברש"י

1) פסוק כ"ב

ד"ה אל אלוקי הרוחות: יודע מחשבות, אין מידתך כמידת בשר ודם שסרחה עליו מקצת מדינה, אינו יודע מי החוטא. לפיכך כשהוא כועס, נפרע מכולם. אבל אתה – לפניך גלויות כל המחשבות ויודע אתה מי החוטא.

 

א.

מה קשה לו בפסוקנו?

ב.

בעל גור אריה סובר שרש"י מפרש כאן מה שפירש על סמך יחזקאל כ' ל"ב.

הסבר במה עשוי הפסוק ההוא לסייע לפירושו של רש"י!

2) פסוק כ"ב

ד"ה האיש אחד: הוא החוטא ואתה על כל העדה הקצוף. אמר הקב"ה: יפה אמרתם, אני יודע ומודיע מי חטא ומי לא חטא.

 

א.

מה קשה לו?

ב.

מה ראה רש"י לפרש "יחטא" – "החוטא" בבינוני, ואילו "תקצוף" השאירו בלשון עתיד – "תקצוף"?

ג.

מה ראה רש"י צורך להביא את דבריו האחרונים (אמר הקב"ה) שהם דברי מדרש תנחומא, והלא לא בא רש"י אלא ליישב את הפסוקים (וע' דברי רש"י בראשית ג' ח' ד"ה וישמעו).

3) פסוק כ"ד

ד"ה העלו: כתרגומו: הסתלקו מסביבות משכן קרח.

 

א.

מה ראה רש"י להביא כאן את תרגום אונקלוס?

ב.

מה ראה רש"י לאמר במקום "מסביב למשכן" – "מסביבות משכן" – מה תיקן בזה?

4) פסוק כ"ז

ד"ה יצאו ניצבים: בקומה זקופה לחרף ולגדף, כמו (שמואל א' י"ז) "ויתייצב ארבעים יום" דגלית.

 

מניין לו לדרוש מילת ניצבים לגנאי, והלא גם על ישראל בעברם בברית נאמר (דברים כ"ט) "אתם ניצבים היום כולכם" ואצל אברהם נאמר (בראשית י"ח) "והנה שלושה אנשים נצבים".

5) פסוק כ"ח

ד"ה לעשות את כל המעשים: שעשיתי על פי הדיבור, לתת לאהרון כהונה גדולה ובניו סגני כהונה ואליצפן נשיא הקהתי.

 

 

בעל גור אריה, מקשה:

מה הוצרך להוסיף "ובניו סגני כהונה..." אף על גב שלא הוזכר זה בכתוב?

ישב קושייתו!

6) פסוק כ"ט

ד"ה לא ה' שלחני: אלא אני עשיתי הכל מדעתי ובדין הוא חולק עלי.

 

מה קשה לו?

7) פסוק ל'

ד"ה ואם בריאה: חדשה. יברא ה': להמית אותם במיתה שלא מת בה אדם עד הנה. ומה היא הבריאה?

 

א.

מה קשה לו, מה תיקן בזה?

ב.

מה ראה רש"י להוסיף כאן את המילים "ומה היא הבריאה", וכי איך עלולים היינו להבין את הפסוק ללא שהביא מילים אלה?

8) פסוק ל'

ד"ה ופצתה האדמה את פיה: ותבלעם, אז וידעתם כי ניאצו הם להקב"ה ואני מפי הגבורה אמרתי.

 

א.

ר' אליהו מזרחי משווה וי"ו של "וידעתם" לוי"ו של (ויקרא כ"ו ד') "ונתתי גשמיכם בעתם".

הסבר מהו הדמיון.

ב.

מה ראה רש"י להוסיף את המילים "ואני מפי הגבורה אמרתי"?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר