גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

הקשיים שבתחילת פרשתנו

ב.

בטעם הפרשה הזאת

ג.

לשון "ואתחנן" - שאלות ברש"י

ד.

פירוש הפסוק "אתה החלות" וכו' - שאלות ברש"י

ה.

"אתה החלות" - מדברי המדרש

ו.

הוראת "למען" - שאלות ברש"י

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת ואתחנן
שנת תש"כ

"ואתחנן אל ה'..."

דברים פרק ג, פסוקים כג - כט

א.  הקשיים שבתחילת פרשתנו

אברבנאל, מקשה על תחילת פרשתנו:

הספק הראשון באמרו "ואתחנן אל ה' בעת ההיא", שאם היה לאחר שכבש ארץ סיחון ועוג (כדברי רש"י), יקשה מאד, איך אמר משה "שמא הותר הנדר" (כוונתו: גזרת ה' לא תביאו את הקהל...)? כי הנה הנדר היה "לכן לא הביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם" וידוע הוא שגבול ארץישראל הוא מן הירדן והלאה, כמו שאמר "מן הנהר נהר פרת עד הים האחרון יהיה גבולכם", וכמו שהתבאר מענין הגבולות בפרשת מסעי, ואם כן איך חשב משה בעבור שכבש סיחון ועוג, שמא הותר הנדר? ואיך בלא תפילה ותחינה ישוב ה' מחרון "ולא איש אל ויכזב ובן אדם ויתנחם".
ואם היה טעם "בעת ההיא" רמז לעת הגזרה כדעת הראב"ע, שכתב שהתחינה הזו היא קודם (דברים ג' כ"א) "ואת יהושע צויתי", וכן כתב הרמב"ן, שפרט "בעת ההיא" רמז לעת הגזרה, יקשה מאד, איך לא נזכרה שמה התפילה והתחינה הזאת ונזכרה בכאן?
ומה הוא התועלת בזכרון כל הספור הזה בזה המקום? אף שהתחיל בוא"ו באמרו "ואתחנן" שיורה קישורו עם הפרשה שלמעלה.

נסה לענות לשאלתו!

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר