גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

השוואת מפרשים

ב.

לשון "תפקד" - שאלות ברש"י

ג.

בחירת הלויים (1)

ד.

בחירת הלויים (2)

ה.

מניין פקודי הלויים

ו.

שאלת בקיאות

פרשת במדבר
שנת תש"ג

הלויים

במדבר פרק ג

א.  השוואת מפרשים

מה בין רש"י לרמב"ן בפירוש הפסוקים הבאים?

1. פסוק א'

"וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֶת מֹשֶׁה בְּהַר סִינָי"

רש"י:

ד"ה ואלה תולדות אהרן ומשה: ואינו מזכיר אלא בני אהרן ונקראו תולדות משה לפי שלימדן תורה. מלמד שכל המלמד את בן חברו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו.

ד"ה ביום דבר ה' את משה: נעשו אלו התולדות שלו, שלימדן מה שלמד מפי הגבורה.

רמב"ן:

ד"ה ואלה תולדות אהרן ומשה: ... ועל דרך הפשט, כי טעם "תולדות אהרן ומשה", לומר שהיו בני אהרן כהנים משוחים נבדלים מן השבט להיותם קודש קדשים, ותולדות משה משפחת העמרמי אשר יזכיר למטה (פסוק כ"ז), כי אין בעמרמי זולתי בני משה נמנים בלוים. וזה כענין שכתוב (דברי הימים א' כ"ג י"ג י"ד) בני עמרם אהרן ומשה ויבדל אהרן להקדישו קודש קדשים ומשה איש האלהים בניו יקראו על שבט הלוי.
והדרש סמכוהו מפני שלא פירש "ואלה שמות בני משה" כאשר עשה בבני אהרן, לרמוז כי בני אהרן גם הם תולדות למשה מפני שלמדם תורה, כי התורה תפרש ותרמוז.

2. פסוק ד'

"וַיָּמָת נָדָב וַאֲבִיהוּא לִפְנֵי ה' בְּהַקְרִבָם אֵשׁ זָרָה לִפְנֵי ה' בְּמִדְבַּר סִינַי וּבָנִים לֹא הָיוּ לָהֶם וַיְכַהֵן אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר עַל פְּנֵי אַהֲרֹן אֲבִיהֶם"

רש"י:

ד"ה על פני אהרן: בחייו.

רמב"ן:

ד"ה על פני אהרן: בחייו, לשון רש"י. ואין הענין להגיד שכיהנו בחיי אביהם, כי כל איש מבני אהרן הכהנים יכהן בחיי אביו, רק בעבור שאמר "הכהנים המשוחים" שהיו גם הם ככהנים גדולים נמשחים כמוהו בחייו ולא יעשה כן לדורות.
והנכון, כי "על פני" יחזור על הרחוק, וימת נדב ואביהוא לפני ה' על פני אהרן אביהם בהקריבם אש זרה, וכך נאמר בדברי הימים (א' כ"ד ב') וימת נדב ואביהוא לפני אביהם ובנים לא היו להם ויכהנו אלעזר ואיתמר.

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר