גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות לשון וסגנון

ב.

התנהגותו של מלך ישראל

ג.

נעמן ואלישע

ד.

דברי נעמן: הודאה שלמה

ה.

משמעות הקריאה "לך לשלום"

פרשת תזריע
שנת תשי"ט

הפטרה

מלכים ב פרק ה

א.  שאלות לשון וסגנון

1.

פסוק א'

"וְנַעֲמָן... הָיָה אִישׁ גָּדוֹל לִפְנֵי אֲדֹנָיו וּנְשֻׂא פָנִים...  וְהָאִישׁ הָיָה גִּבּוֹר חַיִל מְצֹרָע"

המלבי"ם מקשה:

התואר "איש גיבור חיל" היה לו לבוא תחילה, "איש גדול ונשוא פנים וגיבור חיל, והוא מצורע"

הסבר למה כתוב כפי שכתוב!

2.

פסוק י"א

"הִנֵּה אָמַרְתִּי אֵלַי יֵצֵא יָצוֹא וְעָמַד וְקָרָא בְּשֵׁם ה' אֱ-לֹהָיו וְהֵנִיף יָדוֹ אֶל הַמָּקוֹם וְאָסַף הַמְּצֹרָע"

למה לא נאמר: "אלי יצא והניף ידו אל המקום"?

3.

פסוק ט"ו

"וְעַתָּה קַח נָא בְרָכָה מֵאֵת עַבְדֶּךָ"

למה נאמר "ברכה" ולא "מתנה" או "מנחה"?

(עיין גם בראשית ל"ג י"א; שמואל א', כ"ה כ"ז)

4.

פסוק י"ח

"לַדָּבָר הַזֶּה יִסְלַח ה' לְעַבְדֶּךָ
בְּבוֹא אֲדֹנִי בֵית רִמּוֹן לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת שָׁמָּה
וְהוּא נִשְׁעָן עַל יָדִי
וְהִשְׁתַּחֲוֵיתִי בֵּית רִמֹּן
בְּהִשְׁתַּחֲוָיָתִי בֵּית רִמֹּן
יִסְלַח נא ה' לְעַבְדְּךָ בַּדָּבָר הַזֶּה"

מהי סיבת סגנונו המוזר של פסוק זה?

(פעמיים "דבר הזה", שלוש פעמים הזכרת השתחוויותיו בבית רימון, פתיחה וסיום בבקשת סליחה)

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר