גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

בטעם פרטי הדינים במצורע

ב.

בטעם המצוה כולה

פרשת תזריע
שנת תשי"ד

צרעת

ויקרא פרק יג

א.  בטעם פרטי הדינים במצורע

פסוק ב'

"אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים"

רשב"ם:

ד"ה אדם כי יהיה בעור בשרו: כל פרשיות נגעי אדם ונגעי בגדים ונגעי בתים ומראותיהן וחשבון הסגרם ושערות לבנות ושער שחור וצהוב - אין לנו אחר פשוטו של מקרא כלום, ולא על בקיאות דרך ארץ של בני אדם אלא המדרש של חכמים וחוקותיהם וקבלותיהן מפי החכמים הראשונים הוא העיקר.

1.

מהי דעת הרשב"ם בטעם כל הדינים האלה?

2.

הסבר את המושג "בקיאות דרך ארץ" שבדבריו.

העזר בדבריו-
בראשית ל"ד כ"ה:

ד"ה בהיותם כואבים: לפי דרך ארץ. ופשוטו של מקרא אז היו כואבים מיום ראשון ושני.

 ויקרא י"א ל"ד:

ד"ה אשר יבוא עליו מים: מי שרוצה לתת טעם במצוות לפי דרך ארץ, ולתשובת המינין, לא הזקיק הקב"ה טומאה למיני אוכלים ומשקין עד שתיקנם לצורך מאכל ונתינת מים, היא תחילת תיקונם ועיקר חשיבותם לצורך אכילה.

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר