גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות בדברי משך-חכמה

ב.

מעשה הניחוש

ג.

"אותה הוכחת..."

ד.

"...ונשאלה את פיה..."

פרשת חיי שרה
שנת תש"ל

סיפור אליעזר

בראשית פרק כד, פסוקים א - נד

א.  שאלות בדברי משך-חכמה

משך חכמה:

ד"ה כי אל ארצי ואל מולדתי תלך: וייתכן כי אברהם לא אמר שילך אל משפחתו, רק אל העיר אשר נולד שם, ומשם יקח אשה, אף אם אינה ממשפחתו, רק שתהא מן העיר הזאת. ולכן אמר, כי הנערה אשר יראה בה נדיבות להטריח ולהשקות לגמליו ראויה היא להינשא לבן אברהם, ובטח תוטב בעיני הנערה ואביה להתחתן עם אברהם, ולא היה ניחוש. רק אליעזר רצה לאמת זה להם, אשר הדבר בגזירה מוחלטת ובהשגחה פרטית, אמר שאברהם ציוהו ליקח ממשפחתו ומבית אביו... והוא ניחש וכן היה, כי העלמה היתה מבית אבי אברהם.
ולכן שינה גם בזה שלא נתן לה הצמידים, עד ששאלהּ בת מי היא, כי כיון שלפי דבריו הציווי היה מאברהם רק על משפחתו, מי יודע אם ממשפחתו היא. ובאמת לא ציוהו אברהם רק על העיר שבה נולד; ולכן נתן קודם ששאל בת מי היא, כי תהיה למי שיהיה – תינשא לבן אברהם... ולפי זה באמת לא ניחש את שסיפר להם, שסמך על הניחוש שהיא ממשפחת אברהם, כמו שאמר לפני כן שנצטווה על זה גם כן מאברהם.

1.

לאיזו תפישה רגילה אצל רוב פרשנינו הוא מתנגד?

2.

מה היא המלה בפרקנו שבפירושה תלויה תפישתו ותלויה התפישה המנוגדת לתפישתו?

3.

מה ראיות מן הכתוב אפשר להביא לתפישתו?

4.

על אילו שינויים בסיפור אליעזר הוא עומד, וכיצד הוא מיישב אותם?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר