האשה הכושית
במדבר פרק יב, פסוקים א - י
א. | "ותדבר מרים ואהרן..." |
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח"
ספרי צ"ט:
...'ותדבר מרים ואהרן במשה' – מניין היתה מרים יודעת שפירש משה מפריה ורביה? אלא שראתה את צפורה שאינה מתקשטת בתכשיטי נשים, אמרה לה: "מה לך שאין את מתקשטת בתכשיטי נשים?" אמרה לה: "אין אחיך מקפיד בדבר". לכך ידעה מרים ואמרה לאחיה ושניהם דיברו בו.
ר' נתן אומר: מרים היתה בצד צפורה בשעה שנאמר (במדבר י"א כ"ז) "וירץ הנער"... כיון ששמעה צפורה, אמרה: "אוי לנשותיהם של אלו". בכך ידעה מרים ואמרה לאחיה...רש"י:
ד"ה ותדבר מרים ואהרן: ...ומניין היתה יודעת מרים שפירש משה מן האשה? ר' נתן אומר: מרים היתה בצד צפורה בשעה שנאמר למשה (במדבר י"א כ"ז) "אלדד ומידד מתנבאים במחנה". כיון ששמעה צפורה, אמרה "אוי לנשותיהם של אלו" – אם הם נזקקים לנבואה, שיהיו פורשים מנשותיהם, כדרך שפרש בעלי ממני, ומשם ידעה מרים והגידה לאהרן.
מה ראה רש"י להעדיף את דברי ר' נתן על דברי התנא קמא שבספרי דלעיל?