גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

"כי אפפוני" - ארבע מלכויות

ב.

הביטוי "משברי מות"

ג.

"אקרא" - לשון עבר ולשון עתיד - שאלות ברש"י

ד.

דימוי המים

ה.

דימוי הדאיה מעל לעבים

ו.

בביאור "כי אמצו"

ז.

חסיד, תמים, נבר, עקש - אברהם

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
הסברים ותשובות
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי ההפטרה
פרשת האזינו
שנת תשכ"א

הפטרה

שמואל ב פרק כב

א.  "כי אפפוני" - ארבע מלכויות

שמואל ב, כ"ב

פסוק ה'

"כִּי אֲפָפֻנִי מִשְׁבְּרֵי מָוֶת
נַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתֻנִי

פסוק ו'

חֶבְלֵי שְׁאוֹל סַבֻּנִי
קִדְּמֻנִי מֹקְשֵׁי מָוֶת

פסוק ז'

בַּצַּר לִי אֶקְרָא ה'
וְאֶל אֱ-לֹהַי אֶקְרָא 
וַיִּשְׁמַע מֵהֵיכָלוֹ קוֹלִי
וְשַׁוְעָתִי - בְּאָזְנָיו"

תהלים י"ח

פסוק ה'

"אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי מָוֶת  
וְנַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתוּנִי

פסוק ו'

חֶבְלֵי שְׁאוֹל סְבָבוּנִי   
קִדְּמוּנִי מוֹקְשֵׁי מָוֶת

פסוק ז' 

בַּצַּר לִי אֶקְרָא ה'
וְאֶל אֱ-לֹהַי אֲשַׁוֵּעַ
יִשְׁמַע מֵהֵיכָלוֹ קוֹלִי   
וְשַׁוְעָתִי לְפָנָיו תָּבוֹא בְאָזְנָיו"

מדרש תהלים י"ח (י'):

מדבר בארבע מלכויות:
"חבלי מות" – במלכות בבל
"נחלי בליעל" – במלכות מדי ופרס
"חבלי שאול" – במלכות יון
"קדמוני מוקשי מות" - זו מלכות אדום.

ולמה נכפלות? כנגד מלכויות שהן כפולות:
"חבלי מות" – בבל וכשדים "נחלי בליעל" – מדי ופרס
"חבלי שאול" – יון ומוקדון
"קדמוני מוקשי מות" – ישמעאלים ואדום.

רבנן אמרו: ולמה כתוב בגלות ראשון ובגלות רביעי "מות"?
"חבלי מות" – "מוקשי מות"? זו החריבה בית ראשון וזו החריבה בית שני.
"בצר לי אקרא ה'" – בבבל
"ואל אלוהי אשוע" – במדי ופרס
"ישמע מהיכלו קולי" – ביון
"ושועתי לפניו תבוא באזניו" – באדום.

1.

במה סוטה מדרש זה מדרך הפשט, ומה המריצו לכך?

2.

התוכל להסביר למה רש"י – המסתמך הרבה על מדרש תהילים – אינו הולך כאן בדרך המדרש לא בפירושו לשמואל ולא בפירושו לתהילים?

3.

הידועים לך מדרשים על פסוקי תורה ונביאים ההולכים בדרך זו?

4.

השוה לדברי המדרש את דברי ספורנו בפרושו לתהלים:

ד"ה אפפוני חבלי מות : במלחמת הארי והדב.

ד"ה ונחלי בליעל : במלחמת גלית ופלשתים.

ד"ה חבלי שאול : בהרדפת שאול.

ד"ה מוקשי מות : הזיפים ודואג.

האם דרך זו קרובה יותר לפשוטו של מקרא מאשר דרכו של המדרש – או לא?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר