גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

"אשה כי תזריע"

ב.

טעם קרבן היולדת

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת תזריע
שנת תשי"א

קרבן היולדת

ויקרא פרק יב

א.  "אשה כי תזריע"

ויקרא רבה תזריע י"ד:

ר' לוי אמר: בנוהג שבעולם, מפקיד אדם אצל חברו ארנקי של כסף בחשאי ומחזיר לו ליטרא של זהב בפרהסיא, אינו מחזיק לו טובה? כך הקב"ה: מפקידין לו הבריות טיפה של לכלוכית בחשאי והקב"ה מחזיר להם נפשות משובחות שלמות בפרהסיא - ואין זה שבח? הוי (איוב ל"ו) "אשא דעי למרחוק ולפועלי אתן צדק!"...
ר' לוי אמר אוחרי (מדרש אחר): בנוהג שבעולם, אדם חבוש בבית האסורים ואין כל בריה משגחת עליו, בא אחד והתירו והוציאו משם, אינו מחזיק לו טובה? כך הולד: שרוי במעי אמו ובא הקב"ה והתירו והוציאו משם – אין זה שבח?
ר' אבא בר-כהנא אמר: בנוהג שבעולם, אם נוטל אדם ארנקי של מעות ונותן הפה למטה אין המעות מתפזרות? והולד שרוי במעי אמו והקב"ה משמרו שלא יפול וימות – אין זה שבח? הוי (איוב י') "חיים וחסד עשית עמדי...".
ר' אבא בר-כהנא אמר: בנוהג שבעולם, בהמה זו מהלכת רבוצה והולד נתון בתוך מעיה כמין שק, והאשה הזו מהלכת זקופה והולד נתון בתוך מעיה והקב"ה משמרו שלא יפול וימות, הוי (איוב י'): "חיים וחסד עשית עמדי..."

תנחומא תזריע ג':

אמרו חז"ל: מעשה נסים עשה הקב"ה עם האדם. אדם שהוא נתון באמבטי יום אחד, נפשו מצירה עליו. והתינוק הזה נתון במעי אמו ט' חדשים ואין נפשו קניטה עליו. למה? שהקב"ה עושה עמו מעשה נסים. ועל זה אמר איוב (ל"ו): "אשא דעי למרחוק ולפועלי אתן צדק".

קונטרס אחרון ממדרש ילמדנו, (בית המדרש ליעלינעק חלק ו'):

(ויקרא י"ב) "אשה כי תזריע" זהו שאמר הכתוב (איוב י"ד א'): "אדם ילוד אשה" אדם רואה עמוד נאה ואומר: מה נאה עמוד זה ומה משובח! וחברו אומר לו: על העמוד אתה תמוה? אילו ראית המחצב שנחצב ממנו – האיך היית תמוה!
וכן האדם רואה קורה גדולה ותמוה, וחברו אומר לו: אילו ראית אילן שממנו לוקחה – האיך היית תמוה.
ואם ראה אדם נאה ומשובח וקווצותיו תלתלים הוא משבחו, חברו אומר לו: לזה אתה משבח? אילו ראית מאיזו טומאה וסירוח (=דבר מאוס, סחי) יצא, לא היית יכול להסתכל בו. נמצא האבן והעץ יפים מן האדם. שכן עקביא בן מהללאל אומר: (אבות ג' א'): הסתכל בשלשה דברים ואין אתה בא לידי עברה. דע, מאין באת ולאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון: מאין באת? מטיפה סרוחה...

1.

מה ראו חז"ל לדרוש דרשותיהם אלה בקשר לפרשתנו דווקא?

2.

מה ההבדל בין מגמת דרשות ויקרא רבה ותנחומא לבין דרשת ה"ילמדנו"?

3.

מה הקושי בפסוק ב' בפרקנו המתורץ על ידי המדרש האחרון?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר