גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
עלון הדרכה
חזרה לגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת ואתחנן
שנת תשכ"ז

האזהרות לעם בפרק ו'

דברים פרק ו, פסוקים י - כ

לפני שיגשו הלומדים לפתור את שאלות גיליוננו, רצוי שישוו תחילה קטענו לשני הקטעים בפרשת עקב ח' ז'–י"א, ח' י"ב–י"ח. בהשוואה זו עסק בפרוטרוט גיליון עקב תשכ"ד, ולנוחיות הלומדים תובא הטבלא אשר הודפסה שם כאן (עיין למטה). חשיבות ההשוואה הזו מבחינת חנוך למוד התורה (בין בהוראה בכתה, בין בלמוד עצמי) היא גדולה, וזו סבתה:

בפרשיות ואתחנן עקב אשר כל רעיונות היסוד, כל עיקרי היהדות כלולים בם, נראה לפעמים כאילו הולכים ונשנים אותם הרעיונות שוב ושוב, ואמנם אם ישאל המורה את תלמידיו לרעיונות הפרשה ויסתפק בתשובות הסתמיות והכלליות והשבלוניות: "משה דורש מאת ישראל, שיזכרו את ה', שלא ישכחו את חסדיו, שלא יפנו אחר האלילים" – הרי יתחזק עוד יותר הרושם הראשון – המוטעה – כאילו יש כאן ריבוי דברים ומעוט רעיונות, כאילו מלאות שתי פרשיות אלה חזרות משעממות על אותו רעיון מתוך גיבוב מלים מיותר. והרי כל למודנו צריך להיות מכוון לכך להראות ולהוכיח "שלא על חנם נאמרו הדברים" (כביטויו של הרמב"ן בכמה מקומות), ושאין שני פסוקים – ויהיו אפילו נראים דומים ביותר – אומרים אותו דבר ממש, ויש חידוש בכל מה שנדמה לנו חזרה. כמו שדרשו רבותינו על דברים ל"ב ט"ז:

כי לא דבר ריק הוא מכם – אמר ר' מנא: "כי לא דבר ריק הוא" – ואם ריק הוא – מכם הוא, ולמה? מפני שאין אתם יגעים בתורה.

                                                (ירושלמי פאה פ"א ה"א).

על כן יש לעמוד בדיוק ובדקדוק על כל מלה – לאחר שהוסבר הרעיון המשותף בשלושת המקומות – על ההבדלים הגדולים והקטנים שביניהם. הן ברישא של כל אחד משלושת הקטעים, ברישא המתארת את הטוב אשר יהיה לחלקם, הן בסיפא המתארת את סכנת השכחה, את סכנת עזיבת ה' ומאיסת מצוותיו. עיין לכל זה בעלון ההדרכה של עקב תשכ"ד.

ועכשיו נפנה לגיליוננו העוסק בעיקר בפסוקים ו' י' – י"ב.

תפישת הפסוקים לפי פשוטם היא הניתנת בדברי הרמב"ן בקטע הראשון מדבריו. את הרקע הפסיכולוגי לכשחת את ה' מרב טובה כפי שהיא מתוארת כאן, נותן בפרוט "הכורם" (הרץ הומבערג, מחוגו של מנדלסון, שכתב את ה'באור' לספר דברים):

ד"ה השמר לך פן תשכח: מדרך האדם היגע יגיעה רבה וקובץ על יד עד שהגיע לבנות לו בית, זוכר את כל מאוייו ועמלו, וזוכר את כל המפעל אשר פעל ה' למענו. לא כן מי שבא מתכלית העוני והמחסור אל טובה גדולה ועושר מופלג כרגע. אמת שהרגשת השמחה יותר חזקה בו באותה פעם מהרגשת הראשון שהצליח במעשיו ועלה ממדרגה למדרגה. אבל ההרגשה הזאת אינה מתמדת ועוברת ע"י ההרגל עם הקנינים הסובבים אותו. בנקל הוא, שישכח את רישו, מעמדו ומצבו הראשון וישכח את מטיבו אשר חננו בכל הכבוד הזה.
וזה כוונת אמרו: "והיה כי יביאך ה' אלוקיך אל הארץ... ערים גדולת אשר לא בנית, ובתים מלאים כל טוב אשר לא מלאת..." ואין דבר שעמלת בו להזכירך את מחסורך ואת מטיבך שהמציא ונתן לך כל אלה, לכן (י"ב) "השמר לך פן תשכח".

רק אחרי שיבינו הלומדים את הפסוקים לפי פשוטם יגשו לתפישות האחרות, לזו של חז"ל ולזו של בעל העמק דבר. יש להבין יפה כיצד מקושרים כל הפסוקים י'–י"ז – גם אלה הנראים לנו כמדברים באופן כללי ביותר - לפי דעתו של בעל העמק דבר עם מלחמה ועם הקלקולים האורבים ללוחמים בשעת מלחמה.

בכמה מקומות בפרושו הדגיש בעל העמק דבר את הסכנות המוסריות הקשורות לכל שפיכות דמים, גם אם זו שפיכות דמים במלחמת מצוה, גם אם זהו הרג לשם שמים.

            ועיין דבריו גיליון פנחס תשי"ט שאלה א'.

ובמקומות שונים הוא מדגיש, כיצד עלולים ההיתרים ההכרחיים בשעת המלחמה להביא לפריצת גדרים גם בשטחים אחרים, וכך הוא מפרש את מאמר חז"ל (המובא ברש"י דברים כ"ג "כי תצא למלחמה ונשמרת מכל דבר רע") "שהשטן מקטרג בשעת הסכנה". הכונה לשטן של פריצות, של הוללות או התאכזרות חינם, או של נהיה לביזה ולשלל.

ו' י' – י"ב

ח' ז' – י"א

ח' י"ב – י"ח

"וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ
אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ
לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֶת לָךְ 
עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת אֲשֶׁר לֹא בָנִיתָ  
וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ
וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ
כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ
וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ






 

הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים"

"כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טוֹבָה 
אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת
יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר 
אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן
אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן וּדְבָשׁ  
אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם
לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת

וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ
וּבֵרַכְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ

 

הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם"

"פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ
וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן
וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ
וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה
וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ
הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים
הַמּוֹלִיכְךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם
הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ
הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ

וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה

וְזָכַרְתָּ אֶת- ה' אֱ-לֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה"