גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
פרשת חיי שרה
שנת תשכ"ט

שליחותו של אליעזר

בראשית פרק כד

כדי להקל על הבנת דברי הפרשנים שהובאו בשאלה א נביא בזה את הטבלה הבאה מגיליון חיי שרה תש"ך.

סיפור הכתוב                                                  סיפור העבד

1) פסוק א'

וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם

פסוק ל"ה

וַה'... מְאֹד וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים

2) פסוק ג'

וְאַשְׁבִּיעֲךָ בַּה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ

 

פסוק ל"ז

וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי לֵאמֹר

3) פסוק ג'

אֲשֶׁר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ

פסוק ל"ז

לֹא תִּקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי יֹשֵׁב בְּאַרְצוֹ

 

4) פסוק ד'

כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ

 

פסוק ל"ח

אִם לֹא אֶל בֵּית אָבִי תֵּלֵךְ

 

5) פסוק ד'

וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק

 

פסוק ל"ח

וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי

 

6) פסוק ה'

אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת

 

פסוק ל"ט

אֻלַי לֹא תֵלֵךְ הָאִשָּׁה אַחֲרָי

 

7) פסוק ה'

הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת בִּנְךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָצָאתָ מִשָּׁם



 - - - - - - - -

 

 

8) פסוק ז'

ה' אֱ-לֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי

 

פסוק מ'

ה' אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו

9) פסוק ז'

יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם

 

פסוק מ'

יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי

10) פסוק ח'

רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה


- - - - - - - -

 

11) פסוק י"ב

ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם הַקְרֵה נָא לְפָנַי הַיּוֹם וַעֲשֵׂה חֶסֶד עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם

פסוק מ"ב

ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אִם יֶשְׁךָ נָּא מַצְלִיחַ דַּרְכִּי אֲשֶׁר אָנֹכִי הֹלֵךְ עָלֶיהָ

 

12) פסוק י"ד

וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי

פסוק מ"ד

גַּם אַתָּה שְׁתֵה וְגַם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב הִוא הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֹכִיחַ ה' לְבֶן אֲדֹנִי
        - - - - - -

 

13) פסוק ט"ו

 וַיְהִי הוּא טֶרֶם כִּלָּה לְדַבֵּר

פסוק מ"ה

 אֲנִי טֶרֶם אֲכַלֶּה לְדַבֵּר אֶל לִבִּי

 

14) פסוק י"ז

וַיֹּאמֶר הַגְמִיאִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ

פסוק מ"ה

וָאֹמַר אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי נָא

 

15) פסוק י"ח

וַתֹּאמֶר שְׁתֵה אֲדֹנִי וַתְּמַהֵר וַתֹּרֶד כַּדָּהּ עַל יָדָהּ וַתַּשְׁקֵהוּ

פסוק מ"ו

וַתְּמַהֵר וַתּוֹרֶד כַּדָּהּ מֵעָלֶיהָ וַתֹּאמֶר שְׁתֵה

 

16) פסוק י"ט

וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ
וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב
עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת


- - - - - - - -
וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה
- - - - - - - -

 

17) פסוק כ'

וַתְּמַהֵר וַתְּעַר כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת וַתָּרָץ עוֹד... לִשְׁאֹב וַתִּשְׁאַב לְכָל גְּמַלָּיו


וָאֵשְׁתְּ וְגַם הַגְּמַלִּים הִשְׁקָתָה

 

 

18) פסוק כ"ב

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלּוּ הַגְּמַלִּים לִשְׁתּוֹת וַיִּקַּח הָאִישׁ נֶזֶם זָהָב בֶּקַע מִשְׁקָלוֹ וּשְׁנֵי צְמִידִים עַל יָדֶיהָ עֲשָׂרָה זָהָב מִשְׁקָלָם

 

פסוק מ"ז

וָאֶשְׁאַל אֹתָהּ וָאֹמַר בַּת מִי אַתְּ וַתֹּאמֶר בַּת בְּתוּאֵל...

 

19) פסוק כ"ג

וַיֹּאמֶר בַּת מִי אַתְּ הַגִּידִי נָא לִי הֲיֵשׁ בֵּית אָבִיךְ מָקוֹם לָנוּ לָלִין

   

וָאָשִׂם הַנֶּזֶם עַל אַפָּהּ וְהַצְּמִידִים עַל יָדֶיהָ 

 

20) פסוק כ"ו

וַיִּקֹּד הָאִישׁ וַיִּשְׁתַּחוּ לַה' 
וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי
אַבְרָהָם אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ
וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי
אָנֹכִי בַּדֶּרֶךְ נָחַנִי ה'
בֵּית אֲחֵי אֲדֹנִי

פסוק מ"ח

וָאֶקֹּד וָאֶשְׁתַּחֲוֶה לַה'
וָאֲבָרֵךְ אֶת ה' אֱ-לֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם

אֲשֶׁר הִנְחַנִי בְּדֶרֶךְ אֱמֶת לָקַחַת אֶת בַּת אֲחִי אֲדֹנִי לִבְנוֹ

מתוך ההשוואה המדויקת של שני הסיפורים, סיפור הכתוב וסיפור העבד יקל להבין את שתי התפישות שדובר עליהן בשאלה א. האם שינה העבד שינויים מגמתיים בסיפורו – כדעת ר' יוסף אבן כספי ורבים מפרשנינו, או האם אשר אמר הכתוב הוא הוא אשר אמרו העבד בשינוי לשון מעט? דעת ר' אברהם אבן עזרא, שאין שינויי לשון כאלה מעידים על שינויי מגמה מהותיים, נאמרה ביותר בהקדמתו לעשרת הדברות, ושם גם דחה בחריפות את הפירושים המחפשים משמעות בשינויים אלה. ואולם נראה לנו כי כל המעיין בטבלה הנ"ל יראה שכל השינויים – כגדולים כקטנים, כהשמטות, כהוספות – כולם מכוונים הם, כולם באים לעזור למגמתו של העבד להשיג את מבוקשו. ומעניין, שאבן כספי ההולך על פי רב בעקבות האבן עזרא (ועיין דבריו בגיליון חיי שרה תשכ"א שבהם דחה הסברת שינויי לשון בחזרות: "כי הדיבור חסר ועזיבתו אינו חמס"; וכן עיין דברי הראב"ע ואבן כספי בגיליון בא תשכ"ג שאלה ג) אף הוא נספח הפעם על מחנה הפרשנים המחפשים משמעות לשינויים כאלה (ועיין גם גיליון מקץ תשט"ו).