גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

אריכות סיפור הנצחון על עוג

ב.

גוזמאות והפלגות

ג.

השמטות וקיצורים בדברי משה

ד.

אל מי יסב "ואצו אתכם"

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת דברים
שנת תשי"א

ערשו של עוג, בני ראובן וגד

דברים פרק ג

א.  אריכות סיפור הנצחון על עוג

שד"ל:

הנה ערשו ערש ברזל: משה האריך קצת בסיפור גדולת הנצחון שנתן להם ה', שנתן בידם שני מלכים אדירים סיחון ועוג, וכל זה לחזק את לב העם, למען יבטחו בה', שיתן בידם גם את ארץ כנען וכמו שמסיים (פסוק כ"א): "כן יעשה ה' לכל הממלכות אשר אתה עובר שמה, לא תיראום, כי ה' אלוהיכם הוא הנלחם לכם..." והוסיף גם כן ענין ערשו שהיה מפורסם בימיהם היותו שמור ברבת עמון, כי העמונים קיימו מיטתו לזכרון גבורתם שניצחהו ולקחו את ארצו; כל זה לחזק ציור הישועה אשר נתן ה' לישראל, ואין כאן שום דבר שלא יצדק היות משה כותבו. והנה הדעת נותנת שגם בעשתרות היתה לעוג ערש ברזל, אבל משה לא ציוה לשמור אותה, כי לא היה מדרכו להציב יד בקרב עמו למלכי הגויים עובדי האלילים, כי עדיין תורתו הייתה צריכה חיזוק, להיותה חדשה, אבל דוד המלך היה חושב שהתורה כבר השרישה בישראל ואינה צריכה עוד חיזוק, לפיכך כשלקח רבת בני עמון לא נמנע מליקח את עטרת מלכם מעל ראשו ותהי על ראש דוד (שמואל ב' י"ב ל'), ואם עדיין הייתה שם ערש עוג, נראה לי בלא ספק שגם אותה היה מביא לירושלם, וממה שלא נזכר זה בשמואל, יש להבין, שבמשך ארבע מאות שנה כבר נשברה ונאבדה ולא היתה עוד שם. ולא יתכן שיהיה הפסוק הזה נוסף, כדעת המתחכמים.

1.

מהי לדעת שד"ל מגמת התורה בהאריכה בפרטי הנצחון של עוג?

2.

מצא עוד פסוקים בפרשתנו המוכיחים שזו הייתה מגמת הפרקים האלה (פרקים ב'-ג').

3.

הסבר, מהי מגמת פרק א' של פרשתנו (ישראל ניגף לפני העמלקי!) ומה הקשר בינו לבין פרקים א'-ב'.

4.

מהי התמיהה ביחס לערשו של עוג, המוצאת פתרונה על ידי פירושו של שד"ל?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר