שבת שבתון
שמות פרק לה, פסוקים א - ג
א. | איסור מלאכה בשבת |
בפרשת כי תשא ל"א י"ב-י"ז נאמר איסור מלאכה בשבת בסוף כל פרטי בנין המשכן.
בפרשתנו מובא ענין איסור מלאכה בשבת לפני כל פרטי בנין המשכן.
הסבר את ההבדל בסדר מתוך ההבדל שבאופיין של שתי הפרשיות. |

ב. | האמנם "לעשות אותם" |
"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשֹׂת אֹתָם"
המלבי"ם, מקשה:
יפלא מאוד, איך אמר שציוה ה' לעשות, הלא הציווי דפה שהוא שלא לעשות מלאכה בשבת ואינה לעשות, רק שלא לעשות?
ישב את תמיהתו! |

ג. | שינויים בפעלי עשיית מלאכה |
"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'"
השווה:
"שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל מְלַאכְתֶּךָ"
"שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ"
"שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה"
"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה"
הסבר את השינויים שבין הפעלים שבפסוקים מתוך העניינים הנדונים במקומות השונים! |

ד. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1. |
ד"ה ששת ימים: הקדים להם אזהרת שבת לציווי מלאכת המשכן לומר שאינו דוחה את השבת. לכאורה יש סתירה בין דברי רש"י אלה לדבריו ויקרא י"ט ג': ד"ה ואת שבתותי תשמורו: סמך שמירת שבת למורא אב לומר אף על פי שהזהרתיך על מורא אב, אם יאמר לך חלל את השבת אל תשמע לו. וכן בשאר כל המצוות.
|
2. |
פסוק ג' ד"ה לא תבערו אש: (סנהדרין ל"ה, יבמות ו') יש מרבותינו אומרים הבערה ללאו יצאת ויש אומרים לחלק יצאת. דברי רש"י אלה לקוחים מיבמות דף ו' ע"ב ושם מבארם רש"י: ללאו יצאת: כלומר, שאין חייבין כרת וסקילה אלא לאו בעלמא.
|

ה. | "לא תבערו אש" |
"לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ"
ד"ה לא תבערו אש: לפי שבימים טובים כתיב אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם, ושם הותרה הבערת אש לאפות ולבשל. אבל בשבת כתב את אשר תאפו אפו מבעוד יום, ואת אשר תבשלו בשלו, לכך מזהיר כי בשבת לא תבערו אש למלאכת אוכל נפש, וכל שכן שאר מלאכות שאסורין אפילו ביום טוב.
ד"ה לא תבערו אש: לפי פשוטו הזהיר על הבערה יותר משאר מלאכות לפי שאינה נראית מלאכה.
1. |
מה קשה להם? |
2. |
מה ההבדל בין תשובותיהם? |

ו. | "הבערה לחלק יצאה" - פראפרזה |
רבנו מאיר מרוטנברג, (מהר"ם) (1295-1230) אשר קונן על שרפת התלמוד בפריז (1242) "שאלי שרופה באש" משלב בקינתו את הביטוי "הבערה לחלק יצאה" (העמידני על זה חברי מר א' אלינר):
... צורי בלפיד ואש הלבעבור זה נתנה
כי באחריתך תלהט אש בשוליך
... חגרי לבוש שק עלי ההבערה
אשר יצאה לחלק וספתה את תלוליך.
הסבר, כיצד השתמש בביטוי הנ"ל בשינוי הוראה! |