מפקד ישראל
במדבר פרק כו, פסוקים א - נא
גיליון זה הוא גיליון מילואים לגיליון פנחס תש"ד, העוסק אף הוא בקטע זה.
עיין שם וצרפנו אליו.
| א. | שאלה כללית |
אברבנאל, שואל:
איך היה אפשרי, שעם גדול כזה, כל יוצאי מצרים בימים רבים, קרוב לארבעים שנה, לא נתוספו אלא מעט מזער? כי הנה כשנמנו בתחילה היו 603.550, ועתה לסוף הארבעים שנה היו 601.730. והוא דבר זר ורחוק מאוד ששש מאות אלף רגלי בארבעים שנה לא נתוספו והולידו, אלא אלף ושמונים נפש.
1. |
השווה את מספר הפקודים במקומנו למספרים שבמפקד במדבר פרק א'; נסה למצוא סיבת אחדים מן השינויים הגדולים. |
2. |
הסבר שאין סוף דברי אברבנאל סותר את תחילת דבריו! |
| ב. | "וידבר משה" |
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה"
מלשון הנהגה. שהיו מפוזרים בערי עבר הירדן, ורק המחנה ואוהל מועד היה במקום אחד. וכאשר נצטוו להימנות, הכריז משה ואלעזר, שכל מי מבן עשרים שנה יבוא למקום המיועד. ונדברו כולם לערבות מואב.
1. |
מה מצריכו לפרש "וידבר" שלא בהוראתו הרגילה? |
2. |
היכן מצינו "דבר" בהוראה זו בתנ"ך? |
3. |
מה מעלתו של פירוש זה על פירוש רש"י ד"ה וידבר משה ואלעזר הכהן אתם: דברו עמם על זאת שציוה המקום למנותם. |
| ג. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ה' ד"ה משפחת החנוכי: לפי שהיו האומות מבזין אותם: מה אלו מתיחסין על שבטיהם, סבורין הם שלא שלטו המצריים באמותיהם? אם בגופם היו מושלים, קל וחומר בנשותיהם. לפיכך הטיל הקדוש ברוך הוא שמו עליהם, ה"א מצד זה ויו"ד מצד זה, לומר מעיד אני עליהם שהם בני אבותיהם. וזהו הוא שמפורש על ידי דוד (תהילים קכב) "שבטי יה עדות לישראל", השם הזה מעיד עליהם לשבטיהם. לפיכך בכולם כתיב "החנוכי", "הפלואי" אבל בימנה לא הוצרך לומר משפחת הימני, לפי שהשם קבוע בו יו"ד בראש וה"א בסוף. |
| ||
2) פסוק ד' ד"ה מבן עשרים שנה ומעלה: שיהא מונים מבן עשרים שנה ומעלה, שנאמר (שמות ל) "כל העובר על הפקודים" וגו'. |
| ||
3) פסוק ט' ד"ה אשר הצו: את ישראל על משה. ד"ה בהצותם: את העם על ה'. |
| ||
4) פסוק כ"ד ד"ה לישוב: הוא יוב האמור ביורדי מצרים, כי כל המשפחות נקראו על שם יורדי מצרים, והנולדין משם והלאה לא נקראו המשפחות על שמם חוץ ממשפחות אפרים ומנשה שנולדו כולם במצרים "וארד ונעמן בני בלע בן בנימין". ומצאתי ביסודו של רבי משה הדרשן, שירדה אמן למצרים כשהיתה מעוברת מהם. לכך נחלקו למשפחות כחצרון וחמול שהיו בני בנים ליהודה, וחבר ומלכיאל שהיו בני בנים של אשר. ואם אגדה היא - הרי טוב, ואם לאו - אומר אני שהיו לבלע בני בנים הרבה, ומשנים הללו, ארד ונעמן, יצאה מכל אחד משפחה רבה ונקראו תולדות שאר הבנים על שם בלע. ותולדות השנים הללו נקראו על שמם. וכן אני אומר בבני מכיר שנחלקו לב' משפחות, אחת נקראת על שמו ואחת נקראת על שם גלעד בנו. ה' משפחות חסרו מבניו של בנימין. כאן נתקיימה מקצת נבואת אמו שקראתו בן אוני, בן אנינותי. ובפלגש בגבעה נתקיימה כולה, זו מצאתי ביסודו של ר' משה הדרשן. |
|

















