ענה על השאלות הבאות לפי הבנתך (בעזרת המפרשים, או בלעדיהם):
| 1. |
מה היתה כוונת יוסף בהתנהגותו כלפי אחיו? (פרקים מ"ב, מ"ג, מ"ד) |
| 2. |
מאיזה טעם לא שלח יוסף ידיעה לאביו עד היוודעו לאחיו? |
| 3. |
מפני מה בחר יוסף בשמעון לאוסרו?
תן טעם אחר נוסף על דעת רש"י:
את שמעון: (בראשית רבה) הוא השליכו לבור, הוא שאמר ללוי "הנה בעל החלומות הלזה בא". דבר אחר: נתכוין יוסף להפרידו מלוי, שמא יתייעצו שניהם להרוג אותו. |
פסוק י"ד
"הוּא אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֲלֵכֶם"
שד"ל:
בכל שעה היו מוסיפים לומר דבר שלא שאל מהם, והוא אומר כי זה מחזק סברתו שהם בדאים, כי שקרים הרבה מוכנים בפיהם לרמות את הבריות, ולכן אי-אפשר להם לצאת מן החשש, אלא אם כן יביאו את אחיהם הקטן להראות אמתת דבריהם.
רש"י:
הדבר אשר דיברתי, שאתם מרגלים, הוא האמת והנכון. זהו לפי פשוטו, ומדרשו - אמר להם: ואילו מצאתם אותו, ויפסקו עליכם ממון הרבה, תפדוהו? אמרו לו: הן. אמר להם: ואם יאמרו לכם שלא יחזירוהו בשום ממון, מה תעשו? אמרו: לכך באנו - להרוג או ליהרג. אמר להם: הוא אשר דיברתי אליכם, להרוג בני העיר באתם. מנחש אני בגביע שלי ששנים מכם החריבו כרך גדול של שכם.
ספורנו:
אותו האחד שאתם אומרים שאיננו, ואינכם מפרשים אנה הלך, הוא שהלך בעצתכם להגיד מה שראיתם או שהסכמתם כדי לרגל, כמו שאמרתי.
| 2. |
מה ההבדל בין פירושו ובין פירוש רש"י לפי פשוטו? |
| 3. |
מה היא תשובת הדרש ותשובת ספורנו לשאלה זו? |
פסוק י"ט
"אִם כֵּנִים אַתֶּם אֲחִיכֶם אֶחָד יֵאָסֵר בְּבֵית מִשְׁמַרְכֶם וְאַתֶּם לְכוּ הָבִיאוּ שֶׁבֶר רַעֲבוֹן בָּתֵּיכֶם"
פסוק ל"ג
"וַיֹּאמֶר אֵלֵינוּ הָאִישׁ אֲדֹנֵי הָאָרֶץ בְּזֹאת אֵדַע כִּי כֵנִים אַתֶּם אֲחִיכֶם הָאֶחָד הַנִּיחוּ אִתִּי וְאֶת רַעֲבוֹן בָּתֵּיכֶם קְחוּ וָלֵכוּ"
|
באר את ההבדלים שבין פסוק י"ט ובין פסוק ל"ג! |
פסוק ט"ז
"שִׁלְחוּ מִכֶּם אֶחָד וְיִקַּח אֶת אֲחִיכֶם וְאַתֶּם הֵאָסְרוּ וְיִבָּחֲנוּ דִּבְרֵיכֶם הַאֱמֶת אִתְּכֶם וְאִם לֹא חֵי פַרְעֹה כִּי מְרַגְּלִים אַתֶּם"
ראב"ע:
ד"ה היאסרו: תאסרו כמו "ומות בהר".
| 2. |
לשם מה מובא הפסוק דברים פרק ל"ב פסוק נ':
"וּמֻת בָּהָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹלֶה שָׁמָּה וְהֵאָסֵף אֶל עַמֶּיךָ..."? מדוע בחר הכתוב כאן בלשון זו? |
מה קשה למפרשים בפסוקים הבאים:
| 1. |
לראב"ע, פסוק ז':
ד"ה קשות: שם התואר והטעם מלות קשות. וכן "יענה עזות".
ואיך אפשר לפרש מילה זו בדרך אחרת? |
| 2. |
לראב"ע, פסוק ז':
ד"ה ויכירם: בתחילה הכיר שהם אחיו, ואחר הסתכל בכל אחד והכירו, וזהו "ויכר יוסף את אחיו", ואיך אפשר לתרץ קושי זה בדרך אחרת? |
| 3. |
לרש"י, פסוק כ"ג:
ד"ה והם לא ידעו כי שומע יוסף: מבין לשונם, ובפניו היו מדברים כן. |
| 4. |
לראב"ע, פסוק ל"ג:
ד"ה ואת רעבון בתיכם: צורך. |
פסוק כ"ח
"מַה זֹּאת עָשָׂה אֱ-לֹהִים לָנוּ"
|
היש במילים אלה הרהור אחרי מידותיו של הקדוש ברוך הוא או להיפך, צידוק הדין?
נמק תשובתך מתוך התחשבות בכל הנסיבות! |
פסוק ל"ד
"וְהָבִיאוּ אֶת אֲחִיכֶם הַקָּטֹן אֵלַי וְאֵדְעָה כִּי לֹא מְרַגְּלִים אַתֶּם כִּי כֵנִים אַתֶּם אֶת אֲחִיכֶם אֶתֵּן לָכֶם וְאֶת הָאָרֶץ תִּסְחָרוּ"
רמב"ן:
ד"ה ואת הארץ תסחרו: שינו לו בדבר מפני השלום, כדי שישמע אליהם לשלוח אתם בנימין, כי ברצונם מיד היו חוזרים, לולי שאמר "לא ילך בני עמכם". וכן אמרו לו: אחיכם האחד הניחו אתי, ולא הגידו לו מאסרם ולא מאסר שמעון. וייתכן שאמר להם יוסף "ואת הארץ תסחרו", ולא סיפרוֹ הכתוב, וטעמו שתביאו סחורה כרצונכם לקנות התבואה, ולא אקח מכס סחורתכם, כי איטיב לכם תחת בושתכם. וכן "שאול שאל האיש לנו ולמולדתינו" (להלן מג ז), התנצלות לאביהם. או כאשר אמרו לו "כולנו בני איש אחד נחנו", אמר להם: לא, כי באמת ערוות הארץ באתם לראות, והגידו לי אם אביכם חי, ואם יש לכם עוד אח, כי אחקור עליכם ואדע מה אתם. ואז ענו שנים עשר אחים: אנחנו בני איש אחד והוא בארץ כנען היום, כי עודנו חי, והקטן עמו, והאחד איננו. והוא מה שאמר יהודה (להלן מד יט) "אדוני שאל את עבדיו לאמר היש לכם אב או אח". וכן במקומות רבים יקצר במעשה או בסיפור, כאשר הזכרתי (לעיל כד כב, לא ז).
ורש"י כתב "תסחרו" - תסבבו, וכל לשון סחורה וסוחרים על שם שמסבבים אחר פרקמטיא. נראה שרצה הרב להיזהר מזה שלא אמרו אלא שיהיו רשאים לסבוב הארץ ולשבור בר כרצונם תמיד, ולא פירש כן (לעיל לד י) "שבו וסחרוה", "ויסחרו אותה" (שם פסוק כא).
רש"י:
ד"ה ואת הארץ תסחרו: תסובבו, וכל לשון סוחרים וסחורה על שם שמחזרים וסובבים אחר פרקמטיא.
| 2. |
מה הם שני האופנים שבהם מתרץ הרמב"ן קושי זה ואחרים הדומים לו? |
| 3. |
איזה משני האופנים אינו מתאים לפתרון הקושי של פרק מ"ג פסוק ז':
" שָׁאוֹל שָׁאַל הָאִישׁ לָנוּ וּלְמוֹלַדְתֵּנוּ לֵאמֹר"? |
| 4. |
על פי איזה משני האופנים הנ"ל מפרש רש"י את קושיית המקום שלנו (תסחרו)? |
פסוק ל"ח
וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה"
רש"י:
ד"ה לא ירד בני עמכם: לא קיבל דבריו של ראובן. אמר: בכור שוטה הוא זה - הוא אומר להמית בניו. וכי בניו הם ולא בני?! (בראשית רבה).
|
מה המשמעות העיקרית של "בכור שוטה", ובאיזה מובן משתמש במושג זה המדרש המובא כאן? |