גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות במבנה הפרק ובסדר המקראות

ב.

טעם "ולא נחם א-להים"

ג.

"פן ינחם" - כלשון בני אדם

ד.

שאלות ודיוקים ברש"י

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת בשלח
שנת תש"ד

"ויהי בשלח פרעה ..."

שמות פרק יג, פסוקים יז - יח

א.  שאלות במבנה הפרק ובסדר המקראות

פסוקים י"ז-י"ח

"וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱ-לֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱ-לֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה.
וַיַּסֵּב אֱ-לֹהִים אֶת הָעָם דֶּרֶךְ הַמִּדְבָּר יַם סוּף וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם"

1.

באיזו מילה נגמר המשפט הנטפל ובאיזו מתחיל המשפט הראשי?

שים לב: שתי תשובות אפשריות לשאלה זו – עליך לנמק את שתיהן!

עיין:

רש"י:

ד"ה ויסב: הסיבם מן הדרך הפשוטה לדרך העקומה.

ראב"ע:

ד"ה ויהי בשלח: וי"ו ולא נחם כפ"א רפה בלשון ישמעאל. וידוע כי ממצרים עד ירושלם דרך פלשתים אינו מרחק רב והוא כמו מהלך עשרה ימים בדרך הישרה, ולולי זה איך היו באים השבטים בחמוריהם עד מצרים אם היה הדרך רחוק - מאד מה היה מספיק שיאכלו הם וחמוריהם ובעלותם מביאים שבר לבתיהם.

2.

על המשך המקראות מקשה אברבנאל:

באמרו "וחמושים עלו בני ישראל"... כי הנה הדברים האלה אינם נכתבים במקום הראוי להם והיה ראוי לכותבם בפרשת "ויסעו בני ישראל מרעמסס סכותה" (י"ב ל"ז) ושם היה לו לספר שעלה אותו ההמון הרב חמושים...

ענה על שאלתו.

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר