גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

התנאי "והיה כי יבאו" וכו'

ב.

"והשבות אל לבבך" - את מה?

ג.

"ושב ה'"

ד.

מילת הלב

פרשת נצבים - וילך
שנת תש"ג

התשובה

דברים פרק ל, פסוקים א - ו

א.  התנאי "והיה כי יבאו" וכו'

פסוקים א'-ג'

"וְהָיָה כִי-יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ בְּכָל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ שָׁמָּה. וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱ-לֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ, כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ. וְשָׁב ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ שָׁמָּה".

פרשה זו מתחילה בתנאי: והיה כי יבואו עליך...

סמן את המילה המסיימת את התנאי ושאחריה מתחילה התוצאה.

 

עיין ראב"ע, בתוך כ"ט כ"ח:

ד"ה הנסתרות: ...ובעבור שאמר וישליכם אל ארץ אחרת אמר כי אם תשוב אל ה' אף על פי שאתה חוצה לארץ השם ישיב שבותך. ועל דעת רבי יהודה המדקדק הראשון כי הוא יניח, והטעם ימצא מנוחה לנשבים ויתן להם רחמים ואמר כן ישוב ויקבץ.

עיין מלבי"ם:

הפרשה הזאת תצוה מה שיעשו בני ישראל אחרי שיבואו הברכות והקללות וגם יודיעם שכמו שבצאתם ממצרים היו חולים בחולי הנפש היתה רפואה להלך בדבר ולקבל התורה ובהָתֵם (כלומר ובהסתיים) הדברים האלה באה רפואתם ועתה שכבר ניתנה התורה ולא תוכל להיות הרפואה הזאת תהיה רפואתם הברכות והקללות. ובהתם כל הקללות אז ירפאו מחולי הנפש וישיבו אל לבם לראות איך ה' שוכן איתם בתוך גלותם. ועל ידי זה ישיגו חשק להבין דבר ה' ולקיים כל מצוותיו ויהיה להם צער על שרובי התורה אי אפשר להם לקיים עתה. וכאשר יראה ה' את התעוררותם לשוב אל ה' - ישוב להראותם את השגחתו וירחמם, אחר כך יקבצם מכל העמים...

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר