גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות ודיוקים ברש"י

ב.

"ואם בחקותי תמאסו"

ג.

שאלות ודיוקים ברש"י

פרשת בחקותי
שנת תשל"א

"ואם לא תשמעו לי..."

ויקרא פרק כו, פסוקים יד - כ

גיליון זה זהה לגיליון בחוקתי תשכ"ד.
א.  שאלות ודיוקים ברש"י

פסוק י"ד

"וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְו‍ֹת הָאֵלֶּה"

פסוק ט"ו

"וְאִם בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ וְאִם אֶת מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם
לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְו‍ֹתַי לְהַפְרְכֶם אֶת בְּרִיתִי"

רש"י, (ע"פ ספרא):

ד"ה "ואם לא תשמעו לי" להיות עמלים בתורה, לדעת מדרש חכמים. יכול לקיום המצוות? כשהוא אומר "ולא תעשו" - הרי קיום מצוות אמור, הא מה אני מקיים "ואם לא תשמעו לי"? להיות עמלים בתורה. ומה תלמוד לומר "לי"? אין "לי" אלא זה המכיר ריבונו ומתכוון למרוד בו, וכן באנשי סדום (בראשית י"ג) "רעים וחטאים לה' מאוד" – מכירים את ריבונם ומתכוונים למרוד בו.

ד"ה ולא תעשו: משלא תלמדו – לא תעשו. הרי שתי עבירות.

ד"ה ואם בחקותי תמאסו: מואס באחרים העושים.

ד"ה משפטי תגעל נפשכם: שונא החכמים.

ד"ה לבלתי עשות: מונע את אחרים מעשות.          

ד"ה את כל מצוותי: כופר שלא ציוויתם, לכך נאמר "את כל מצוותי" ולא נאמר "את כל המצוות".

ד"ה להפרכם את בריתי: כופר בעיקר. הרי שבע עברות: הראשונה גוררת השנייה, וכן עד השביעית ואלו הן: לא למד, ולא עשה, מואס באחרים העושים, שונא את החכמים, מונע את האחרים, כופר במצוות, כופר בעיקר.

השווה  

בראשית פרק ל"ה פסוק כ"ב

"וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה... וַיִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל"

בראשית פרק ל"ז פסוק כ"ז

"לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ... וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו"

בראשית פרק מ"ב פסוק כ"ג

"וְהֵם לֹא יָדְעוּ כִּי שֹׁמֵעַ יוֹסֵף כִּי הַמֵּלִיץ בֵּינֹתָם"

מלכים א' פרק ב' פסוק מ"ב

"וַתֹּאמֶר אֵלַי טוֹב הַדָּבָר שָׁמָעְתִּי"

משלי פרק א' פסוק ה'

"יִשְׁמַע חָכָם וְיוֹסֶף לֶקַח"

1.

לאיזו מן "השמיעות" השונות בפסוקים הנ"ל מתאים פסוקנו, לפי הפירוש הניתן לו במדרש ספרא הנ"ל?

2.

מה רמז מצאו חכמים לכך שהכוונה אינה (רק) לתורה שבכתב, אלא למדרש חכמים (תורה שבעל פה)?

3.

מה ראייה מפסוקי נמרוד ואנשי סדום על פסוקנו, והרי שם לא נאמר "שמע" ואף לא "לי" או "לו"?

4.

רש"י בסוף דבריו (ד"ה להפרכם) קובע, ששני הפסוקים האלה בנויים על דרך ראשון גורר שני, והוא חוזר על שני הפסוקים ומפרט, אם כך – מה ראה להצביע על גרירה זו גם בד"ה ולא תעשו, ולא הסתפק בדבריו בסוף פסוק ט"ו?

5.

מניין ששנאת החכמים כלולה ב"משפטי תגעל נפשכם" ולא ב"בחקותי תמאסו"?

6.

מה ראה רש"י למנות את העברות אחת לאחת (בסוף דבריו) ולקבוע שמספרם שבע? מה הקושי או התמיהה המתפרשת על ידי כך?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר