גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות ודיוקים ברש"י

ב.

"כי בשרירות ליבי אלך" - שאלות ברש"י

ג.

"למען ספות"

ד.

"שלום יהיה לי..."

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת נצבים
שנת תשל"א

"פן יש בכם..."

דברים פרק כט, פסוקים יז - כ

א.  שאלות ודיוקים ברש"י

פסוק י"ח

"וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת
וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי"

רש"י:

ד"ה והתברך בלבבו: לשון ברכה. יחשוב בליבו ברכת שלום לעצמו, לומר: לא יבואוני קללות הללו, אך שלום יהיה לי.

ד"ה והתברך: בנדיר"א שוי"א בלעז, כמו "והתגלח" "והתפלל".

1.

מה ראה רש"י לפרש ד"ה הזה פעמיים?

2.

מה ראה רש"י צורך לפרש "והתברך" – לשון ברכה, והלוא דבר ידוע הוא, ומה בא להשמיענו?

שים לב: רש"י נוהג לפרש מילה קשה או צורה נדירה עם הופעתה הראשונה, והלוא כבר מצינו התפעל של שורש ב,ר,ך

בבראשית כ"ב י"ח:

"וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ"

בבראשית כ"ו ד':

"וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ"

ומה ראה לפרש צורה זו כאן?

ועיין תרגום אונקלוס:

בראשית שם שם:

ויתברכון בדיל בנך כל עממי ארעא

ובמקומנו פסוק י"ח:

ויחשב בלבה למימר שלמא יהא לי...

3.

ר' וולף היידנהיים, הבנת המקרא, מתייחס לדברי רש"י אלה:

פירשתיו לעיל פרק כ"ח ס' ד"ה והתמכרתם,

ושם אמר:

... ועיקר הוראת התפעל על ציור עניין מה אשר בנפש, יהיה כן חוץ לנפש או לא יהיה כן. דוגמת "והתברך בלבבו" כ"ט י"ח.

מה הדמיון שבין התפעל של "והתמכרתם" לבין התפעל של "והתברך"?

4.

מה ראה רש"י להוסיף על דברי הכתוב את המילים: "לא יבואוני קללות הללו אך שלום יהיה לי" – מה תיקן בזה?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר