ההתנחלות בעבר הירדן המזרחי
במדבר פרק לב
א. | חשד על שני השבטים |
ר' יצחק עראמה, בעל עקדת יצחק, מליץ על שני השבטים על פי הפסוק ירמיהו י"ב ב' "קרוב אתה בפיהם ורחוק מכליותיהם":
...וכל זה חשד גדול, שאחר שלא קרוב ה' בפיהם אפשר שהוא רחוק מכליותיהם.
מה רמז מצא לדבריו אלה בפרקנו? |

ב. | טענת משה "האחיכם יבואו למלחמה" |
"הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה"
ד"ה האחיכם יבואו למלחמה: האמנם תחשבו, שאחיכם ירצו לבוא להלחם כדי לכבוש.
ד"ה ואתם תשבו פה: במה שכבר נכבש, אין ספק שאינכם חושבים שישלח זה בידכם, ואין זה אלא להניא את לב אחיכם.
1. |
במה שונה פירושו מן הפירוש הרגיל של פסוקנו? |
2. |
מה הביאו לפרש כפי שפירש? |

ג. | הצעת השבטים ותשובת משה |
השווה:
במה שונים דברי משה בחזרתו על הצעת השבטים מדברי ההצעה כפי שניסחום השבטים - מה התיקונים והשינויים שהכניס משה? |

ד. | הצעת השבטים השנייה |
השווה לדברי השבטים ט"ו-י"ט את דבריהם הבאים:
"עֲבָדֶיךָ יַעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי מְצַוֶּה
טַפֵּנוּ נָשֵׁינוּ מִקְנֵנוּ וְכָל בְּהֶמְתֵּנוּ יִהְיוּ שָׁם בְּעָרֵי הַגִּלְעָד
וַעֲבָדֶיךָ יַעַבְרוּ כָּל חֲלוּץ צָבָא לִפְנֵי ה' לַמִּלְחָמָה
כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי דֹּבֵר"
פסוק ל"א
"אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל עֲבָדֶיךָ כֵּן נַעֲשֶׂה
נַחְנוּ נַעֲבֹר חֲלוּצִים לִפְנֵי ה' אֶרֶץ כְּנָעַן
וְאִתָּנוּ אֲחֻזַּת נַחֲלָתֵנוּ מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן"
1. |
האם שינו השבטים בפסוק כ"ה מהצעתם המקורית? |
2. |
מה הגורם לשינוי זה? |
3. |
מה ההבדל העקרוני בין דבריהם בפסוק כ"ה לדבריהם בל"א? |
4. |
באיזו נקודה לא ויתרו למשה ועמדו על שלהם ולבסוף ויתר משה להם? |

ה. | תפישת הביטוי "כי באה נחלתנו" |
"כִּי לֹא נִנְחַל אִתָּם מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן וָהָלְאָה כִּי בָאָה נַחֲלָתֵנוּ אֵלֵינוּ מֵעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה"
רש"י:
ד"ה כי באה נחלתנו: כבר קבלנוה בעבר המזרחי.
ד"ה כי באה נחלתנו: (אחרי הביאו דברי רש"י) ואינו הגון שידברו כך לפני משה, לומר "כבר קבלנוה", כי איננו בידם, אבל ברצונו הדבר תלוי ולא יקבלוה עד שיתננה הוא להם.
אבל כך אמרו: לא תנחילנו אתם, למעט נחלתם בארץ הטובה שלהם, כי באה אלינו הנחלה הראויה לנו, שהיא ארץ מקנה, ולנו המקנה יותר משאר השבטים, והיא דרך בקשה, לא דרך מריבה.
או שיאמרו "כי לא ננחל אתם", כי אפילו אם לא תחפוץ לתת לנו עתה את הארץ, נעבור עמהם אנו וכל אשר לנו, אבל לא ננחל אתם, כי נשוב אל הארץ הזאת, שהיא נחלתנו הראויה לנו ושאנחנו רוצים בה ואין שאר השבטים חפצים בה כלל.
1. |
מה תיקן רש"י בדבריו? |
2. |
מהי טענתו של רמב"ן על פירושו של רש"י? |
3. |
כיצד תוכל להסיר תלונתו של הרמב"ן מעל רש"י? |
4. |
מה ההבדל בין שני פירושי הרמב"ן? |
5. |
כיצד תופש הרמב"ן את הביטוי "באה נחלתנו אלינו"? |

ו. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק ז' ד"ה ולמה תניאון: תסירו ותמנעו לבם מעבור, שיהיו סבורים, שאתם יראים לעבור מפני המלחמה וחוזק הערים והעם. |
| |||||||||
2) פסוק י"ז ד"ה וישב טפנו: בעודנו אצל אחינו. |
| |||||||||
3) פסוק כ"ד ד"ה והיוצא מפיכם תעשו: לגבוה שקיבלתם עליכם לעבור למלחמה עד כיבוש וחילוק, שמשה לא ביקש מהם אלא ונכבשה, ואחר תשובו, והם קיבלו עליהם עד התנחל, הרי הוסיפו להתעכב שבע שחילקו, וכן עשו. |
| |||||||||
4) פסוק כ"ח ד"ה ויצו להם: כמו עליהם ועל תנאם מינה אלעזר ויהושע, כמו (שמות י"ד) "ה' ילחם לכם". |
|

ז. | ביאור ההדגשה "הארץ אשר הכה" |
בעל "אור החיים", מקשה:
למה הוצרכו – אחר שפירטו שמות המקומות – לכללם "הארץ אשר הכה ה' לפני עדת ישראל", וכי היו לפניהם ארצות אחרות ששמם כשמם עד שהוצרכו לסמן את אלה ולומר "אשר הכה ה' לפני..." ומי לא ידע שהוא הכה?
בעל עקדת יצחק, מתרץ ייתור זה בעזרת הגמרא בבא מציעא ב' ע"ב:
"הוא אמינא: מציאה היא דרמו רבנן שבועה עליה משום דמורי ואמר: "חבראי לאו מידי חסר בה – איזל אתפיס ואתפליג",
רש"י:
אינו מפסיד כלום, בחינם באה לו, בלא טורח.
1. |
הסבר, למה חריפה שאלת בעל אור החיים ביותר לאור מה שלמדנו במקטע ג? |
2. |
כיצד מתיישבת קושייתו של בעל "אור החיים" בעזרת דברי הגמרא הנ"ל? |