גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

דרך סידור השמות

ב.

זהותו של "הדור ההוא"

ג.

לשונות הריבוי של בני ישראל

ד.

"ויאמר אל עמו"

ה.

"רב ועצום ממנו" - מהו "ממנו"?

ו.

בביאור "ועלה מן הארץ"

פרשת שמות
שנת תשכ"ח

בני ישראל במצרים

שמות פרק א, פסוקים א - י

א.  דרך סידור השמות

פסוק א'

"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה אֵת יַעֲקֹב אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ"

פסוק ב'

"רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה"

פסוק ג'

"יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן וּבִנְיָמִן"

פסוק ד'

"דָּן וְנַפְתָּלִי גָּד וְאָשֵׁר"

ראב"ע, פסוק ד':

ד"ה דן: בהתחבר השמות הם על ששה דרכים וכולם נכונים:
האחד כמו (בראשית י' כ"ב) "עילם ואשור וארפכשד"
והשני (יחזקאל כ"ז ט"ז) "בנפך ארגמן ברקמה ובוץ"*
השלישי (שמות כ"ח י"ז) "אדם פטדה וברקת"
הרביעי (שמות א' ד') "דן ונפתלי גד ואשר"
החמשי (תהלים מ"ה ט') "מור ואהלות קציעות"
הששי (דה"י א' א') "אדם שת אנוש"

התוכל למצוא סיבה לכך שחוברו שמות בני יעקב בפסוקינו על פי הדרך השני והשלישי והרביעי?

------------------------------------------------------------------------------------
* בספרים שלנו כתוב "ורקמה ובוץ" אבל בכל הוצאות פירושי הראב"ע נמצא "ברקמה ובוץ".

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר