גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

הוראת "למען"

ב.

"קול רם"

ג.

המיוחד בעברות שבפסוקינו

ד.

עיור - הסומא בדבר - שאלות ברש"י

ה.

"לוקח שוחד" - לעמוד על דם

פרשת כי תבוא
שנת תשכ"ה

מעמד הברכה והקללה

דברים פרק כז

עיין גם גיליון כי-תבוא שנה ראשונה: תש"ב

א.  הוראת "למען"

פסוק ג'

"וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ 
לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ
אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ
כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לָךְ"

ראב"ע:

ד"ה למען: כי ה' יעזרך אם החילות לשמור מצוותיו, וזאת המצוה הראשונה לביאתם, לבנות להם מזבח חדש להודות לה' שהחלו להיותם בארץ.

רמב"ן:

ד"ה למען אשר תבוא אל הארץ: אמר ר' אברהם (ומביא דברי ראב"ע הנ"ל) ולפי דעתי "למען אשר תבוא" רמז לכל דברי התורה, יאמר, שתכתב על האבנים כל דברי התורה בעברך בירדן מיד, למען אשר באת אל הארץ, כי בעבור התורה באת שמה.
וכן (דברים ה' י"ד-ט"ו) "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך וזכרת כי עבד היית" – ינוח עבדך ואמתך כמוך למען תזכור כי עבד היית.

או טעמו: תכתוב עליהם את כל דברי התורה הזאת להיות לך לזכרון, למען אשר תבוא אל הארץ ותכבוש אותה ותירש את כל העמים ההם, בהיותך זוכר התורה ושומר כל מצוותיה.

והשווה רמב"ן, דברים ח' ה':

ד"ה לאמור: ...אמר כאן "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך וזכרת כי עבד היית" לבאר, כי הוא יצוה במנוחת העבד כמוך, בעבור שהיית עבד והניח לך השם, וגם אתה תניח לעבדך, והנה טעמו כשינוח עבדך ואמתך כמוך תזכור כי עבד היית וגו'.

1.

מה קשה לשניהם?

2.

מה ההבדל בין שני פירושי הרמב"ן?

3.

במה סוטה הרמב"ן בפירוש הפסוק מתוך עשר הברכות (דברים ה') מן הפירוש הרגיל?

4.

מה הצריכו לפרש כך?

5.

במה דומה, לדעת הרמב"ן, הפסוק ההוא מתוך עשרת הדברות לפסוקנו?

6.

הרמב"ן פותח את פירושו הראשון במלים "ולפי דעתי" ואת פירושו השני במלים "או טעמו" – משמע שהוא מעדיף את הראשון. התוכל למצוא את הסיבה להעדפתו את פירושו הראשון?

7.

למה, בכל זאת, לא הסתפק בפירושו הראשון והביא אף את השני?

8.

במה שונה הרמב"ן בשני פירושיו מפירושו של הראב"ע?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר