גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

השוואת סיפורים

ב.

מתוך מדרשי חז"ל

ג.

השמחה

ד.

"ועוזה ואחיו..."

פרשת שמיני
שנת תש"ל

הפטרת שמיני - פרץ עוזה

שמואל ב פרק ו, פסוקים א - ח

א.  השוואת סיפורים

אברבנאל, מקשה:

השאלה הרביעית במה שסיפר ששלח עוזה ידו ויאחז בארון האלוקים, כי שמטו הבקר, ושחרה אף ה' בו ויכהו שם וימות; והנה עוזה היתה כוונתו רצויה ומחשבתו לשם שמים, כדי שלא ייפול ארון האלוקים מעל העגלה, ולמה המיתו האלוקים בחרון אפו על לא חמס בכפיו, ואין מרמה בפיו?

לשם יישוב קושייתו השווה את סיפור העלאת הארון (פסוקים א'-י"א) לסיפור בוא הארון לבית שמש (שמואל א', ו' י"ג-כ"א).

אברבנאל, מפרש שם:

יש מחכמינו שאמרו, שמרוב שמחתם (=של אנשי בית-שמש) פרצו לראות בארון ופתחו אותו לראות מה שבתוכו, ולפיכך נענשו...
ואפשר עוד לומר שהיתה מיתתם לפי שכאשר בא הארון אצלם, והיו יודעים מה שעשה בקרב הפלישתים, אמרו בם (שם פסוק כ') "מי יוכל לעמוד לפני ה' האלוקים הקדוש הזה, ואל מי יעלה מעלינו?" רוצה לומר: מי יוכל לעמוד לפניו, כי הארון בהיותו חוץ מהמשכן עושה מכת הרג וחרב ואבדן...

1.

מה הדמיון בין שני הסיפורים?

2.

התוכל ליישב שאלת האברבנאל דלעיל לסיבת עונשו של עוזה על פי פירושו של אברבנאל את סיבת עונשם של אנשי בית-שמש?

אברבנאל, מקשה עוד:

בדברי-הימים (א' ט"ו י"ג) נזכר שאמר דוד "כי למבראשונה לא אַתם פרץ ה' אלוקינו בנו, כי לא דרשנוהו כמשפט". ויורה שלא מת עוזיה בחטאתו, כי אם בחטאת ישראל כולם, והוא זר מאוד.

3.

התוכל למצוא תשובה לשאלתו בעזרת הדברים הבאים?

עקדת יצחק, שער ס"ז פרשת אמור:

להיות כי המוחות הפנימיים מתפעלים מהכוחות החיצוניים ונעזרים מהם, כמו שמתבאר מהמלאכות המתוקנות לזה, כמו מלאכת הניגון שעניינה להעיר השמחה או העצב בלב השומע לעורר אותו אל מה שיצטרך אליו מההשכלה או מהרוחניות, כאומרו (מלכים ב' ג') "והיה כנגן המנגן, ותהי עליו יד ה'" או הבכי והאבל, כאומרו (ירמיהו ט') "קראו למקוננות ותבואינה ואל החכמות שלחו ותבואנה ותמהרנה ותשאנה עלינו נהי ותרדנה עינינו דמעה ועפעפינו יזלו מים". וכבר המציאו החכמים מלאכות ותחבולות להיעזר מהם אל השמירה והזכירה וכיוצא באלו הענינים, שאחשוב שכולם למדו מהתורה האלוהית.
הנה הוא מבואר שיש כלים וכלים מכלים שונים, שיש להם סגולות בכמו אלה העניינים; כלים שעיקרם ליישב המנוחה והשמחה בלבות האנשים, כמו שאמר בשמואל ב' ו' "ודוד וכל בית ישראל משחקים לפני ה' בכל עצי ברושים, ובכינורות ובנבלים ובתופים ובמנענעים ובצלצלים", וכלים מיוחדים לעורר הצער והחרדה, כמו שנאמר אחר פרץ עוזא "ודוד וכל בית ישראל מעלים ארון ה' בתרועה וקול שופר". ולזה מה שנתייחד בניגוני ראש-השנה זה הכלי מכל זולתו, כמו שאמרו: "אמרו לפני מלכויות... ובמה? בשופר!" כי הוא המיוחד אל החרדה וההתעוררות מכל הכלים, כמו שנאמר (עמוס ג') "אם ייתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו?!"

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר