גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

בטעם הסיפור כולו

ב.

קניית מערת המכפלה

ג.

לשון "מתו" לנקבה

ד.

הוראת "גר ותושב"

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת חיי שרה
שנת תשכ"ב

קבורת שרה

בראשית פרק כג

א.  בטעם הסיפור כולו

המלבי"ם, שואל לפרק כולו:

למה האריך הכתוב בכל הסיפור הזה, מה יושיענו סיפור זה לתורה ולתעודה?

והנה אחדות מן התשובות:

הרמב"ן, פרק כ"ה פסוק י"ט:

ד"ה ואחרי כן קבר אברהם את שרה אשתו אל...: ...ונכתבה זאת הפרשה להודיע חסדי ה' עם אברהם שהיה נשיא אלוקים בארץ אשר בא לגור שם והיה יחיד, וכל העם קוראין לו "אדוני" והוא לא אמר להם כן שהיה שר וגדול, וגם בחייו קיים לו "ואגדלה שמך והיה ברכה" (בראשית י"ב ב'), ואשתו מתה ונקברה בנחלת ה'.
ועוד כי רצה להודיענו מקום קבורת האבות באשר אנחנו חייבים לכבד מקום קבורת אבותינו הקדושים... ולא ידעתי טעם לדברי ר' אברהם שאומר: "להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות לחיים ולמתים, ועוד: לקיים דבר ה' להיות לו נחלה". כי מה מעלה לארץ בזה, כי לא יוליכנה אל ארץ אחרת לקברה. ודבר ה' לאברהם על כל הארץ היה, ונתקיים רק בזרעו.

אבן כספי, ספר הסוד, פרק שלישי:

...אחר שקדם סיפור מות שרה והספד אברהם עליה והשתדלו באחוזת קבר בארץ כנען, שכל זה כולל תועלות רבות, וסיפר כל המאמרים שאמר אברהם מורים חכמתו ע"ה, סיפר "וישמע אברהם לעפרון וכו'". וביאור זה, כי עפרון הרמאי כאשר הכיר עוצם תשוקת אברהם לקנות ארצו, נתן עיניו בממון להעלות לו המחיר, ודמה בנפשו לרמות אברהם בדברים מעורבים בדבש וארס, כמו שמבואר, ואברהם, שהיה חכם גדול, עשה עצמו כפתי בלתי מבין ערמתו, ונתן לו ככל היוצא מפיו, והנה למדנו מזה שתי תועלות, האחת כי ראוי לחכם שיעשה עצמו פתי במקומות, כדי להשיג מה שטוב לו, וכן עשה דוד.
והשנית, להראות לאנשי המעמד ההוא, ולהראותנו, כי כוונת אברהם היפך כוונת עפרון, כי עפרון היה מתחכם להשיג רוב הכסף ואברהם היפך זה, וכאילו אמר "הכסף נתון לך כטוב בעיניך, כי אין אני חושש בו ומה לי ולו".
אמנם במה שזכר (ט"ז) "כסף עובר לסוחר" למדנו ענין נכבד: וזה, כי אין ספק שאברהם אילו ערבב בכלל הכסף הוא זוז או זוזים שאינם כסף טוב, לא היה עפרון משיב אותו להחליפו, כי יבוש בזה, למה שכבר דיבר, שהוא רוצה לתתו במתנה גמורה, לכן הפליג אברהם לדקדק שיהיה הכסף צרוף ונבחר, וזה היפך חסרי השלמות מקצת בעלי חיים אשר בזמננו, כי בתתם מעות לעניים בצדקה יבחרו להם פרוטות מזויפות או שבורות או שקרים, לדעתם כי לא ישיבוהו להחליפו. וכן כשיפרעו הסַּפר המגלח זקנם, להיות הסכמת האומה שהוא לוקח הכסף כלאחר יד ודרך חסד, ודי בזה עדות נאמנה לאלו שאינם בני אברהם.

1.

מהם הטעמים השונים הניתנים בזה כתשובה לשאלתנו, ומה ההבדל העקרוני בין תשובות הרמב"ן לדברי אבן כספי?

2.

מהי ביקורת הרמב"ן לדברי הראב"ע?

3.

הסבר את המקומות המסומנים בקו בדברי אבן כספי:

(א) מהו הדבש ומה הארס?

(ב) מה עשה דוד המלך?

(ג) מי מכונה בדבריו בשם "בעלי חיים"?

(ד) למי התכוון במאמרו "אלו שאינם בני אברהם"?

4.

השווה את הטעמים הניתנים כאן (הן בדברי הרמב"ן והן בדברי אבן כספי) לטעם הניתן במדרש שמות רבה (י' ד') שהובא בגיליון חיי שרה תשי"ח.

מה ההבדל העקרוני שבין כל הטעמים האלה לבין הטעם ההוא (שם מדרש חז"ל)?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר