גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

בקשת משה "דרך שלשת ימים"

ב.

שאלות ודיוקים ברש"י

ג.

סירוב פרעה (1)

ד.

סירוב פרעה (2)

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת שמות
שנת תשכ"ב

"שלח את עמי"

שמות פרק ה, פסוקים ג - ט

א.  בקשת משה "דרך שלשת ימים"

פסוק ג'

"נֵלְכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים"

רבנו בחיי על התורה:

חס ושלום שיהיה הדבר הזה ערמה כדי לברוח, אלא כדי לקבל המצוות, כי רצה הקב"ה להכניסם במצוות מעט מעט, שהרי נצטוו תחילה על השבת במרה, וכענין שמצינו באברהם (בראשית כ"ב) שלא אמר לו: "קח נא את יצחק", אלא אמר לו "קח נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק".

אברבנאל:

עשה הקב"ה כן כדי להראות לבני אדם חוזק לב פרעה וקושי ערפו ושעליו יצדקו משפטיו ודיניו ומדותיו על פרעה ועל מצרים, יען וביען לא בקשו ממנו ללכת כי אם דרך שלשה ימים, לזבוח לאלוהיהם, ומסתמא יובן מדבריהם שאחר כך ישובו, ולא שמע פרעה אל תפילתם ואל תחינתם, וכל שכן אם יאמר לו לשלחם כולם, שבלי ספק לא יאבה להם ולא ישמע להם. הנה מפני זה ציוה למשה רבנו ע"ה שתהיה בראשונה שאלתו ובקשתו דבר מועט דרך שלושה ימים להבחין בו ערפו ומצחו הקשה.

חזקוני:

"דרך שלשת ימים" וכן עשו, דכתיב ויחנו ביום השני באיתם בקצה המדבר.

הכתב והקבלה:

הוא יתברך ציוה שבתחילה יבקש ממנו דבר קטן כזה ללכת דרך ג' ימים, להבחין מצחו הקשה; ...ועם כל זאת לא אמר לו שישובו אחרי שלשה ימים ולא הוציא משה מפיו דבר שקר.
והנה אחרי אשר מאן גם הבקשה הקטנה הזאת, שוב שאל משה ממנו השילוחין הגמורים והחפשיוּת הנצחית.

1.

במה שווים רבנו בחיי ואברבנאל ביישוב הקושי של פסוקנו, ומה ההבדל שביניהם?

2.

במה שווים החזקוני והכתב והקבלה ביישוב הקושי?

3.

לשם מה מוסיף בעל הכתב והקבלה את דבריו האחרונים ("והנה אחרי אשר מאן... הנצחית"), מה רצה להוכיח בעזרתם?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר