גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

עמלק

ב.

בביאור מילת "קרך"

ג.

"ואתה עיף ויגע"

ד.

שאלות בטעמי המקרא

פרשת תצוה
שנת תשכ"ג

פרשת זכור

דברים פרק כה, פסוקים יז - יט

א.  עמלק

1.

בנו יעקב בפירושו לשמות (בכתב יד) מביא להסברת גודל חטאו של עמלק את הפסוקים הבאים:

מלכים א' ב' פסוק ז' -

"וְלִבְנֵי בַרְזִלַּי הַגִּלְעָדִי תַּעֲשֶׂה חֶסֶד וְהָיוּ בְּאֹכְלֵי שֻׁלְחָנֶךָ כִּי כֵן קָרְבוּ אֵלַי בְּבָרְחִי מִפְּנֵי אַבְשָׁלוֹם אָחִיךָ"

דברים כ"ג פסוקים ד'-ה' -

"לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׂירִי לֹא יָבֹא לָהֶם בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר שָׂכַר עָלֶיךָ אֶת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר מִפְּתוֹר אֲרַם נַהֲרַיִם לְקַלְלֶךָּ"

דברים כ"ד פסוק ט' -

"זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹקֶיךָ לְמִרְיָם בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם"

הסבר, מה יש בפסוקים אלה כדי להסביר את גודל אשמתו של עמלק?

2.

בנו יעקב (שם) מפנה תשומת לב לכך שנקראו עמי כנען ושכני ישראל בשם אויבי ישראל ולא נקרא כן עמלק.

השווה:

דברים כ"ה י"ט:

"וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב"

שמואל א' י"ד מ"ז:

"וְשָׁאוּל לָכַד הַמְּלוּכָה עַל יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּחֶם סָבִיב בְּכָל אֹיְבָיו בְּמוֹאָב וּבִבְנֵי עַמּוֹן וּבֶאֱדוֹם וּבְמַלְכֵי צוֹבָה וּבַפְּלִשְׁתִּים"

לעומת: שמואל א' ט"ו:

"לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק"

התוכל להסבר למה לא כונה עמלק בשם "אויב"?

3.

בנו יעקב (שם) רואה בסיפור הנער המצרי (שמואל א' ל' פסוקים י"ג-ט"ו) ובסיפור הנער העמלקי (שמואל א' ו'-י') עדויות לאופיו של "עמלק" המזנב את כל הנחשלים.

הסבר במה מעידים שני הסיפורים על כך.

4.

לפי בנו יעקב (שם) נהפך שמו של עמלק משם עם לסמל של כוח הרשע והאכזריות בעולם, והוא רואה בדברי המרגלים (במדבר י"ג) הוכחה לכך.

היכן, ובמה היא ההוכחה?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר