נאום משה בפרק ד'
דברים פרק ד, פסוקים לב - מא
א. | נעל דלתי השאלה |
"כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ
לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ"
רבנו בחיי, על התורה:
נעל דלתי השאלה, שאין לך רשות לשאול "מימים ראשונים אשר היו לפניך" כי אם מבריאת העולם ואילך, לא קודם לכן, כי זה מן החקירה הנמנעת, שאסור לשאול ולדבר עליו, כענין שאמרו: "מה למעלה, מה למטה מה לפנים, מה לאחור".
וכן דרשו במסכת חגיגה: (איוב כ' ד') "הזאת ידעת מני עד" - מני שיש אדם עלי ארץ – התורה היתה מקודם שנברא העולם, אבל אתה אין לך רשות לדרוש אלא "מני שיש אדם עלי ארץ".
הסבר, במה סוטה רבנו בחיי כאן מפשוטו של הכתוב? מה הניעו לפרש כן? |
ב. | "הנסה אלהים" - קודש או חול |
"אוֹ הֲנִסָּה אֱ-לֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי
בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה"
רש"י: ד"ה או הנסה אלוקים: הכי עשה נסים שום אלוה לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי. שד"ל: ד"ה או הנסה אלוקים: אין ספק שהוא חולין כדעת רש"י ורמבמ"ן (הבאור) ולפניהם דונש בן לברט בהשגותיו על רב סעדיה גאון הנמצאות בכתב יד. |
או נסין די עבד ה' לאתגלאה למפרק ליה עם מגו עם. יש אומרים שהוא לשון חול, וחלילה, חלילה! רק לשון קדושה – ד"ה הנסה: כדרך בני אדם, שיבינו השומעים. רמב"ן, (פסוק ל"ג): לא ימחול ולא יאריך השם לכם על עבודה זרה ועל ההשחתה בפסל, כי עשה עמכם מה שלא עשה כן לכל גוי מעולם, שהשמיעך קול אלוקים מדבר מתוך האש, למען תהיה יראתו על פניכם ותייחדו אותו ולא תשחיתו, ולקח אתכם לו גוי מקרב גוי במסות. ד"ה או הנסה: כל זה שאל, אם השמיע, או הנסה לקחת: אם עשה לשום אומה אפילו אחת משתים גדולות שעשה לך. |
1. |
הסבר מה הם נימוקיהן של כל אחת משתי התפישות של מילת "אלוהים" בפסוקנו? |
2. |
מדוע אין כל חילוקי דעות בין הפרשנים ביחס למילת "אלוהים" שבפסוק ל"ב? |
3. |
התוכל להביא ראיה מלשון הפסוק שאלוהים כאן לשון חול, וכדעת שד"ל, "אין ספק שהוא כדעת רש"י"? |
4. |
אם נפרש כדעת ראב"ע ורמב"ן – האין דברי עמוס ט' ז' עומדים בסתירה לפסוקנו? |
5. |
מה ראה רש"י להוציא מילת "נסה" ממשמעותה הרגילה ולפרשה "עשה נסים"? |
ג. | "ממך מפניך" - "מפניך ממך" |
השוה:
"... לְהוֹרִישׁ גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ מִפָּנֶיךָ"
"וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי -
גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ"
התוכל להסביר מהן הסיבות לשינוי בסדר המילים? |
ד. | ערי מקלט |
"אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה"
רש"י:
ד"ה אז יבדיל: נתן לב להיות חרד לדבר שיבדילם, ואף על פי שאינן קולטות עד שיבדלו אותן שבארץ כנען, אמר משה: "מצוה שאפשר לקיימה – אקיימנה".
ד"ה אז יבדיל משה: למה הפסיק דברי משה, שהם מחוברים יחד זה אחר זה, וכתב זה המעשה בינתים? אלא לפי שהאריך בדבריו עד עכשו, ועתה מתחיל לפרש המצוות היאך ביאר את התורה הזאת, והוא צריך לומר "שופטים ושוטרים תתן לך" (פרק י"ט) "שלש ערים הבדיל לך בתוך ארצך אשר ה' נותן לך". ואם ירחיב לעתיד לבוא "ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה". ועל שלש הערים שציוה לו הקב"ה ב"אלה מסעי" לעשות בעבר הירדן לא הזכיר שם ולא צוה משה לישראל, לכך כתוב כאן, כי משה הבדילם כבר. ולכך לא ציוה לישראל.
ד"ה אז יבדיל משה שלש ערים: הטעם, ביום שיבדיל משה אלה הערים, אז אמר דברי הברית.
ד"ה אז יבדיל משה שלש ערים: ר' אברהם אמר (ומביא פירושו כדלעיל) ואינו נכון, אבל הוא כפשוטו.
כי משה אסף כל ישראל לבאר להם התורה ופתח להם בדברי תוכחות, וכאשר אמר בפניהם תוכחותו במה שעשו והאזהרות על יחוד ה' והשלים להם שישמרו חוקיו ומצוותיו למען ייטב להם, אז אמר במעמדם לפניהם: "עתה נקיים המצוה אשר ציוונו ה', ותהיינה בצר במדבר ורמות גלעד וגולן בבשן ערי מקלט לנוס שמה כל רוצח בשגגה". ואף על פי שאינן קולטות עד שיבדלו אותם שבארץ כנען, אמר: "מצוה שבאה לידינו נקיים אותה, למען ייטב לנו".
ואחרי כן קרא בקול גדול אל כל ישראל שהיו שם ואמר אליהם: "שמע ישראל את החקים ואת המשפטים..", כי עתה יפתח במצוות ובביאור התורה, כאשר פירשתי בתחילת סדר אלה הדברים.
ד"ה אז יבדיל משה שלש ערים: בקשור פסוק זה עם הענין הקודם יצאו המפרשים ללקוט ולא מצאו ביאור מספיק ומהו לשון "אז".
ועתה הטה אזנך ושמע! מצינו שהאדם מתחיל במצוה אף על פי שאינה יכולה לבוא לידי גמר על ידו, מכל מקום מצוה שבאה לידו חייב לקיימה, כמו שמצינו בדוד שאמר לשלמה בנו (דהי"א כ"ב י"ד) "והנה בעניי הכינותי לבית ה' זהב" אף על פי שידע שהוא אינו יכול לגמור המצוה, כי לא הורשה לבנות הבית, מכל מקום התחיל במצוה, שידע באמת שלא תהיה במלואה וטובה, כי אם על ידי בנו.
דרך משל: איש זקן הנוטע אילן אתרוג של מצוה, אף על פי שהוא יודע באמת שלא יוכל לבוא לידי מצוה זו, מכל מקום בניו יכולין לבוא לידי קיומה, וכן בעניינים רבים נמצאים על זה האופן.
ועל זה נאמר בפסוק (ח') "ושמרת את חוקיו ואת מצוותיו אשר אנכי מצוך היום אשר ייטב לך ולבניך אחריך" רצונו לומר שאם תבוא לידך איזו מצוה תקיימנה היום לאלתר, אף על פי שאין טובה נגמר ונראה לאלתר, כי אם בזמן שבניך אחריך יגמרו המצוה, מכל מקום תעשה המצוה היום לאלתר, בין שייטב לך, רצונו לומר שבידך לגומרה, בין שייטב לבניך אחריך, כי אין בידך לגומרה. ועל זה אמר "אז יבדיל משה שלש ערים" אף על פי שאינן קולטות עד שיבדלו אותן שלוש שבארץ, מכל מקום אמר משה: "מצוה שבאה לידי אקימנה", וזהו ענין "אז": כשלימד את ישראל ענין זה בפסוק הקודם מיד עשה הוא הלכה למעשה בכיוצא בו, כדי שממנו יראו וכן יעשו בכל התורה ומצוותיה.
ועל זה נאמר (ד' מ"ד) "וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל" שיעשו בכיוצא בכל מצוות התורה.
1. |
האם רצה רש"י לישב אותה קושיה שמקשה הרשב"ם (וכן בעל כלי יקר) או ראה רש"י קושי אחר בפסוקנו? |
2. |
מהו הקושי שמישב הרשב"ם, נוסף על הקושי המוזכר בתחילת דבריו? |
3. |
כיצד מישב הראב"ע את קושיתנו, ומה פגם מצא הרמב"ן בדבריו? |
4. |
מה מקומו ותפקידו של פרקנו (פרק ד') בתוך ספר דברים כולו – לפי הרמב"ן? |
5. |
למה הוסיף הרמב"ן את המילים המסומנות בקו ("שהיו שם"), מה רצה לתקן ולישב בזה? |
6. |
לכאורה אין בעל כלי יקר אומר אלא את אשר כבר הביא רש"י מדברי חז"ל. הסבר מה הוסיף על דבריו בפירוש הכתבים, ומה רמז מצא לדבריו בפסוק מ'? |
ה. | שימוש לשון עתיד |
"אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה"
עיין בדברי רש"י בשאלה הקודמת. השוה לפסוקנו את הפסוקים:
לאיזה מלשונות עתיד שבפסוקים הנ"ל דומה לשון עתיד שבפסוקנו לפי פירוש רש"י? |