גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

לשון "והתברך" - שאלות ברש"י

ב.

הביטוי "בשרירות לבי" - שאלות ברש"י

ג.

בביאור "למען ספות הרוה" וכו'

ד.

טענת "שלום יהיה לי"

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
הסברים ותשובות
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת נצבים
שנת תשכ"א

"שלום יהיה לי"

דברים פרק כט, פסוקים י - כ

א.  לשון "והתברך" - שאלות ברש"י

פסוק י"ח

"וְהָיָה בְּשָׁמְעוֹ אֶת דִּבְרֵי הָאָלָה הַזֹּאת
וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי"

רש"י:

ד"ה והתברך בלבבו: לשון ברכה. יחשוב בלבו ברכת שלום לעצמו, לומר: לא יבואוני קללות הללו, אך שלום יהיה לי.

ד"ה והתברך: בנדיר"א שוי"א בלעז (je bewize) כמו "והתגלח" "והתפלל"

1.

מה ראה רש"י לפרש ד"ה הזה פעמיים?

2.

מה ראה רש"י צורך לפרש "והתברך" – לשון ברכה? והלא דבר ידוע הוא ומה בא להשמיענו?

ושים לב: רש"י נוהג לפרש מילה קשה או צורה נדירה עם הופעתה הראשונה, והלא כבר מצינו התפעל של שרש ב.ר.ך

בבראשית כ"ב י"ח

"וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ"

בבראשית כ"ו ד'

"וְהִתְבָּרְכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ"

ומה ראה לפרש צורה זו כאן?

ועיין תרגום אונקלוס:

בראשית שם שם:

ויתברכון בדיל בנך כל עממי ארעא

ובמקומנו פסוק י"ח:

ויחשב בלבה למימר שלמא יהא לי...

3.

ר' וולף היידנהיים, הבנת המקרא, לדברי רש"י אלה:

פרשתיו לעיל פרק כ"ח ס' ד"ה והתמכרתם, ושם אמר: ...ועיקר הוראת התפעל על ציור ענין מה אשר בנפש, יהיה כן חוץ לנפש או לא יהיה כן. דוגמת "והתברך בלבבו" כ"ט י"ח.

מה הדמיון שבין התפעל של "והתמכרתם" לבין התפעל של "והתברך"?

4.

מה ראה רש"י להוסיף על דברי הכתוב את המילים: "לא יבואוני קללות הללו אך שלום יהיה לי" – מה תיקן בזה?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר