פסוק ד'
"וְאִם יִהְיֶה הַיֹּבֵל... וְנוֹסְפָה נַחֲלָתָן עַל נַחֲלַת הַמַּטֶּה אֲשֶׁר תִּהְיֶינָה לָהֶם"
הרכסים לבקעה:
וגם השדות שמכר אביה בחייו ישובו ליד בתו היורשת, ונוספה נחלתן עוד על נחלת המטה (של בעלה).

|
מה הוסיף בדבריו אלה על דברי רש"י, ומה אילצו לפרש כך? |
פסוק ח'
"וְכָל בַּת יֹרֶשֶׁת נַחֲלָה..."
|
מה מוסיף פסוק זה על קודמיו? |
פסוק ו'
"זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לִבְנוֹת צְלָפְחָד...
אַךְ לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים"
בבא בתרא ק"כ א':
יש באבות מה שאין בבנים. באבות הוא אומר (ח') "וכל בת יורשת נחלה לאחד ממשפחת מטה אביה תהייה". באבות – אִין (=כן), בבנים – לא (שאיסור התחתנות עם שבט אחר הוא רק לדור ההוא, ואין זה מצווה לדורות). מאי משמע? (מהיכן בפסוק למדו לומר כך?) אמר רבא: "זה הדבר" – דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה!
תענית ל' ב':
חמישה עשר באב מאי היא? - אמר רב יהודה אמר שמואל: יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה (פירש בעל 'תורה תמימה': מבלי לחוש להסבת נחלה). מאי דרוש? – "זה הדבר..." – דבר זה יהא נוהג אלא בדור הזה.
|
הסבר מהם הנימוקים הפורמליים והפנימיים להגבלת איסור זה (של התחתנות הבת היורשת עם שבט אחר) רק לדור של כיבוש, כל זמן שלא התחלקה הארץ? |