גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות מבנה

ב.

שאלות מבנה

ג.

"...בטח בדד..."

לגיליון זה אין עלון הדרכה
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת וזאת הברכה
שנת תשי"ז

ברכת משה: הפתיחה והחתימה

דברים פרק לג

א.  שאלות מבנה

פסוקים א'-ה'

רש"י:     

ד"ה ויאמר ה' מסיני בא: פתח תחילה בשבחו של מקום, ואחר כך פתח בצורכיהם של ישראל, ובשבח שפתח בו יש בו הזכרת זכות לישראל, וכל זה דרך ריצוי הוא, כלומר: כדאי הם אלה שתחול עליהם ברכה.

רמב"ן:   

ד"ה ה' מסיני בא: ה' מסיני בא לישראל, כי משם השכין שכינתו בתוכם, ושוב לא הסתלקה מהם...

ד"ה הופיע מהר פארן: שנסתכל בהם ושם עניינם למאור פניו מהר פארן, והטעם כי תחילת היכנסם במדבר הגדול היה מפארן כמו שנאמר "ויסעו ממדבר סיני וישכון הענן במדבר פארן" והנה ה' הופיע עליהם, לראות מה הם צריכים במדבר הגדול והנורא מלשון "ועל עצת רשעים הופעת" – נסתכלת וראית כל סתרי מחשבותיהם.

ד"ה יחד שבטי ישראל: ...והנה הזכיר כי ה' שוכן בישראל והנה קיבלו תורתו ומלכותו כל שבטיהם יחד, עליהם ועל זרעם לדורותיהם, אם כן הנם ראויים לברכה.

ספורנו, פסוק ג':

ד"ה ויאמר: וקודם שהתחיל הברכה המתחלת (כ"ה) "ברזל ונחושת מנעליך", אמר זאת ההקדמה והתפלל על השבטים למען תחול ברכתו, כי אמנם דברי הברכה בכל מקום מדברים עם המבורך כאמרו (במדבר ו' כ"ג) "אמור להם" וכן כל דבריו מן (כ"ה) "ברזל ונחושת" עד "על במותימו תדרוך" היו עם ישראל, אבל דבריו הקודמים היו עם האל לבקש מלפניו על עמו.

ביאור:  

הרבה שירות נשגבות מתחילות ממעמד הר סיני, כי הוא תחילת האומה ויתרונה מעל כל עמי הארץ – כי לא נעשה כן לכל גוי, ושם כרת ה' ברית עם ישראל – ועשאם לעם סגולתו, והיה להם למלך, והם קיבלו עליהם עול מלכותו, ואם כן משם התחלת ענייני האומה ותיקון סידורה, וראוי לפתוח בו תחילה, וכן עשתה דבורה בשירתה (שופטים ה'), וחבקוק בתפילתו (ג' ג')...והנה פה שיעור הכתוב כך הוא:
התפלל משה לה' ואמר: אהה ה'! יחי ראובן ואל ימות: ובעבור שהזכיר ה' סיפר בשבחו ואמר דרך מאמר מוסגר, שהוא מחוקק ישראל ומלכם, והוא יושיעם, והוא מקור כל הטובות וההצלחות, מסיני בא: נראה להם לישראל ונתן להם את התורה.

1.

מה בין ארבעתם בהבנת מבנה פרקנו כולו? (עד היכן ההקדמה?)

מה הם ראיותיו של כל פרשן?

2.

מהי דעתו של כל פרשן בהבנת הפסוקים ב'-ה'?

3.

מהי חולשת פירושו של הביאור?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר