גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

סירובו של משה לשליחות

פרשת שמות
שנת תשט"ז

"לא איש דברים אנכי"

שמות פרקים ג - ד

א.  סירובו של משה לשליחות

השווה את תשובותיו השונות של משה לדברי האלוקים בהמשך השיחה:

1. פרק ג' פסוק י"א

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים
מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם"

2. פרק ג' פסוק י"ג

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱ-לֹהִים
הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם...
וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם?"

3. פרק ד' פסוק א'

"וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר
וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי
כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'"

4. פרק ד' פסוק י'

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל ה' 
...לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי"

5. פרק ד' פסוק י"ג

"וַיֹּאמֶר
...שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח"

1.

פרק ג' פסוק י"א

רש"י:

ד"ה מי אנכי: מה אני חשוב לדבר עם מלכים

ד"ה וכי אוציא: ואף אם חשוב אני – מה זכו ישראל שייעשה להם נס, ואוציאם ממצרים?!

רשב"ם:

ד"ה מי אנכי: מי שרוצה לעמוד על עיקר פשוטו של מקראות הללו ישכיל בפירושי זה, כי הראשונים ממני לא הבינו בו כלל וכלל.
משה השיב על שני דברים, שאמר לו הקדוש ברוך הוא ללכת אל פרעה וגם להוציא את בני ישראל על ידי מצוות פרעה. ומשה השיב על ראשון ראשון:
"מי אנכי כי אלך אל פרעה" – אפילו להביא לו מנחה ודורון? וכי ראוי אני ליכנס אל חצר מלך, איש נכרי כמוני?
"וכי אוציא את בני ישראל ממצרים" – כלומר: ואפילו ראוי אני להיכנס לפני פרעה שיישא פני לשאר דברים, איזה דבר המתקבל לפרעה אומר לו? וכי שוטה הוא פרעה לשמוע לי לשלוח עם רב שהם עבדיו חופשיים מארצו? ואיזה דבר המתקבל אומר לו, שעל ידי אותו הדיבור אוציאם ממצרים ברשות פרעה?...
... מי שמפרשים מקראות הללו על עניינים אחרים אינם אלא טועים גמורים.

(הערה: דברי הרשב"ם מובאים כאן על פי ההוצאה המדעית של רוזין, ובדפוסי החומשים שלנו נפלו הרבו טעויות דפוס).

א.

מהו ההבדל העקרוני בין רש"י לבין רשב"ם בהסבר היסוסיו של משה?

שים לב בייחוד להבדל שביניהם בפירוש הטענה השנייה "וכי אוציא את בני ישראל ממצרים".

ב.

מהי חולשתו הגדולה של הרשב"ם?

ג.

התוכל להביא ראייה ממקומות אחרים בספר לנכונות תפיסתו של רש"י? (בנוגע להיסוסיו כלפי ישראל!)

2.

למילים "ויען משה ויאמר" מעיר קאסוטו בפירושו לשמות:

"נוסחה זו לפעמים אינה משמשת רק בהוראת עניה ותשובה פשוטה, אלא באה לסמן הבעת רעיון חדש או יוזמה חדשה מפי הדובר. כך הוראתה לפני הנאומים שמספר איוב, וכן הוראתה כאן".

הסבר מהו החידוש הבא בדיבור השלישי כלפי שתי תשובותיו הראשונות!

3.

לתשובתו הרביעית מעיר רש"י:

למדנו שכל שבעה ימים היה הקדוש ברוך הוא מפתה את משה בסנה לילך בשליחותו: "מתמול", "שלשום", "מאז" – הדי ג' (ימים) ושלושה "גמין" ריבויין הם – הרי ששה, והוא היה עומד ביום השביעי כשאמר לו זאת עוד "שלח נא ביד תשלח", עד שחרה בו וקיבל עליו...

א.

הסבר מהו הקושי הסגנוני והענייני בפסוקנו שרצה ליישב?

ב.

מהו הרעיון המסומל בדברי המדרש הזה?

ג.

התוכל ליישב את הקושי הנ"ל בדרך הפשט?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר