גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

ריבוי מילת "נתן"

ב.

פולמוס פרשנים בענין מילת "אובד"

ג.

שאלות ודיוקים ברש"י

פרשת כי תבוא
שנת תשי"ט

מקרא ביכורים

דברים פרק כו, פסוקים א - יא

א.  ריבוי מילת "נתן"

שים לב:

1) פסוק א'

"וְהָיָה כִּי תָבוֹא אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה..."

2) פסוק ב'

"וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ..."

3) פסוק ג'

"... כִּי בָאתִי אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ"

4) פסוק ו'

"וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה"

5) פסוק ט'

"וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת"

6) פסוק י'

"וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי..."

7) פסוק י"א

"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה'..."

בובר, "בין עם לארצו", לפסוק ט':

הוא, האלוהים, הוא הנותן. גם כאן כמו במקומות רבים במקרא, מתבלט העיקר ע"י זה, שבפרק הכולל את המצווה ואת התפילה חוזר שבע פעמים הפועל "נתן". היינו, שלוש הפעמים הראשונות ושלוש הפעמים האחרונות מכוונת המילה למתנת אלוהים לישראל; ואלו בין אלה לאלה נמצא "נתן" מוזר, ודאי לא כדי להשלים את מספר השבע בלבד, אלא קודם כל כדי להמחיש ביותר את הרקע השלילי שמאחורי הנתינה האלוהית. המצרים הם ש"נתנו עלינו עבודה קשה."
מסוג זה היא ה"נתינה" ההיסטורית של עולם הגויים לישראל, נתינת אלוקים משחררת אותו ממנה.

1.

 לפי ריבוי זה של מילת "נתן" בפרשתנו – מהו הטעם של מצוות הבאת בכורים?

2.

מהו הטעם להזכרת שעבוד מצרים לפי הפירוש המקובל, ומהו טעמה לפי דברי בובר?

3.

הידועים לך עוד מקומות בתורה בם חוזרת המילה העיקרית ("המילה המדריכה") שבע פעמים?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר