גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

אהרן נצטווה על העגל - שאלות ברש"י

ב.

אזכור הציווי למשה

ג.

"כי היום ה'" - קושי לשוני וענייני

ד.

אהרן היה מתירא מחטא העגל

ה.

"וירא כבוד ה'" - גמול על מעשיהם

פרשת שמיני
שנת תשי"ד

היום השמיני

ויקרא פרק ט

א.  אהרן נצטווה על העגל - שאלות ברש"י

פסוק ב'

"וַיֹּאמֶר אֶל אַהֲרֹן קַח לְךָ עֵגֶל בֶּן בָּקָר"

רש"י:

ד"ה קח לך עגל: להודיע שמכפר לו הקב"ה ע"י עגל זה על מעשה העגל שעשה.

השווה לדברי רש"י אלה:

רש"י, ויקרא ט"ז ד':

ד"ה כתנת בד קדש ילבש: מגיד שאינו משמש לפנים בשמונה בגדים שהוא משמש בהם בחוץ, שיש בהם זהב, לפי שאין קטיגור נעשה סניגור (ראש השנה כ"ו) אלא בד' ככהן הדיוט, וכולן של בוּץ.

במדבר י"ט ג':

ד"ה אל אלעזר הכהן: כשם שנקהלו על אהרן שהוא כהן לעשות העגל ולפי שאהרן עשה את העגל לא נעשית עבודה זו על ידו, שאין קטיגור נעשה סניגור.

ומקשין מפרשי רש"י משני מקומות אלה על מקומנו: והלא "אין קטיגור נעשה סניגור".

1.

הסבר מהי הקושיה ומה מובנה.

2.

ומביא הרא"ם, בשם "יש אומרין":

מפני שהחוטאים בדבר אחד ונזופים בו, אין מדרכם שישתמשו באותו דבר ואפילו שיזכירוהו בפיהם כל עוד שלא נתכפר להם עוון, מפני שעל ידי שהוא משתמש בו או מזכירו בפיו, נזכר עוונו. ולכן בהכרח כשהם רואים את אהרן עכשו שהוא מקריב העגל שחטא בו ואינו ירא פן יזכור עוונו, נודע להם שבודאי נתכפר עוון העגל.

ומוסיף הרא"ם:

ואין זה נכון.

הסבר מלשונו של רש"י לפסוקנו ש"אין זה נכון".

3.

השווה לדברי רש"י כאן את דבריו בראשית י"ב ד"ה לך לך, ונסה לישב את קושייתנו בעזרת דבריו שם.

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר