פרשת ויקהל
שנת תשכ"ז
בצלאל
שמות פרק לה, פסוקים ל - לה
כי תשא – ל"א, א' – ה' ויקהל – ל"ה, ל' – ל"ה
א'. |
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר |
ל'. |
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל |
ב'. |
רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה |
|
רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה |
ג'. |
וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱ-לֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה |
ל"א. |
וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱ-לֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה |
ד'. |
לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת |
ל"ב. |
וְלַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשֹׂת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת |
ה'. |
וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה |
ל"ג. |
וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלֶאכֶת מַחֲשָׁבֶת |
|
|
ל"ד. |
וּלְהוֹרֹת נָתַן בְּלִבּוֹ |
|
- - - |
|
- - - |
ו'. |
וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ" |
ל"ה. |
הוּא וְאָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן מִלֵּא אֹתָם חָכְמַת לֵב לַעֲשׂוֹת כָּל מְלֶאכֶת חָרָשׁ וְחֹשֵׁב וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן בְּתוֹלַעַת הַשָּׁנִי וּבַשֵּׁשׁ וְאֹרֵג עֹשֵׂי כָּל מְלָאכָה וְחֹשְׁבֵי מַחֲשָׁבֹת" |
| 1. |
התוכל להסביר למה הוזכרו המילים "ולהורות נתן בלבו" רק בפרשתנו בדברי משה לישראל ולא הוזכרו בדברי ה' למשה (בפרשת כי תשא?) |

| 2. |
למה לא הוזכרו במקומנו אף "חכמי הלב" העושים במלאכה? |
| 3. |
מה ראה משה להזכיר כאן (בפסוק ל"ה) את סוגי המלאכות? |
| 4. |
רש"י, לפסוק ל"ד במקומנו:
ד"ה ואהליאב: משבט דן – מן הירודים שבשבטים, מבני השפחות, והשווהו המקום לבצלאל למלאכת המשכן, והוא מגדולי השבטים, לקיים מה שנאמר (איוב ל"ד, י"ט): "ולא נכר שוע לפני דל".
מה ראה רש"י לפרש דברים אלה דווקא בפרשתנו ולא הקדים לפרשם בפרשת כי תשא, כדרכו לפרש כל מילה קשה או כל קושי ענייני או לשוני עם הופעתו לראשונה בתורה ולא בחזרתו? |
פרק ל"א פסוקים א'–ב'
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר..."
פרק ל"ה פסוק ל'
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר..."
ברכות נ"ה:
אמר ר' יצחק: אין מעמידים פרנס על הצבור אלא אם כן נמלכין בצבור, שנאמר ויאמר משה אל בני ישראל: ראו קרא ה' בשם בצלאל.
אמר לו הקב"ה למשה: "משה, הגון עליך בצלאל?" אמר לו: "רבונו של עולם, אם לפניך הגון – לפני לא כל שכן?" אמר לו: "אעפ"כ, לך אמור להם לישראל".
הלך ואמר להם לישראל: "הגון עליכם בצלאל?" אמור לו "משה רבנו, אם לפני הקב"ה ולפניך הגון, לפנינו לא כל שכן?"
| 1. |
מהו הדיוק הלשוני בפסוקים שעליו בנויים דברי ר' יצחק אלה? |
| 2. |
מפרשי עין יעקב מקשים: מנא לו שאמר הקב"ה למשה "לך הודיע את ישראל וכו'", ואפשר שמתחילה לא אמר הקב"ה אלא למשה בלבד אם "הגון לפניו בצלאל?" |
פסוק ל'
"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רְאוּ קָרָא ה' בְּשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה"
פסוק ל"א
"וַיְמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱ-לֹהִים בְּחָכְמָה בִּתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה"
משך חכמה:
ד"ה קרא ה' בשם בצלאל וכו' בן חור למטה יהודה... הענין דמסירת נפש צריך להיות שלא בחקירה והתחכמות יתירה, ויהודה מסר עצמו בים במסירת נפש וכן חור מסר עצמו בעגל; דהחקירה תעכב ברצון פנימי מלמסור נפשו על קידוש השם יתברך, כעדות יעבץ החסיד. לכן אמר שבעבור זה שלא חקר ולא נתחכם יותר מדי, לכן וימלא אותו בחכמה ובדעת וכו', והבן.

|
מה הרמיזות בלשון הכתוב לדבריו אלה? |
| 1. |
פרק ל"ה פסוק כ"ד
"כָּל מֵרִים תְּרוּמַת כֶּסֶף וּנְחֹשֶׁת הֵבִיאוּ אֵת תְּרוּמַת ה'..."
המילה "תרומת" באה בצלע הזאת שתי פעמים. בפעם הראשונה היא מוטעמת מלעיל ואילו בפעם השניה מלרע.
מהי הסיבה להטעמה השונה? |
| 2. |
פרק ל"ו פסוק ג'
"וַיִּקְחוּ מִלִּפְנֵי מֹשֶׁה אֵת כָּל הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר הֵבִיאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִמְלֶאכֶת עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ לַעֲשֹׂת אֹתָהּ..."
| א. |
היכן מתחלק משפט הטפחא - לפני תחילת המשפט הזיקה "אשר הביאו..." או לפני המושא הישיר "את כל-התרומה"?
עיין ב"דפים ללימוד טעמי המקרא" כרך ה' עמוד 401. |
| ב. |
כאן בא מהפך פשטא ואין אחריו – כרגיל – זקף, אלא רביע שני. נמצא, שיש כאן סדר מפסיקים עיקריים: רביע-פשטא-רביע-טפחא.
(שני טעמי הרביע באים עם מפסיק המשנה שלהם גרש-וטפחא בא עם תביר.) |
|
| 3. |
פרק ל"ו פסוק ל"א
"וַיַּעַשׂ בְּרִיחֵי עֲצֵי שִׁטִּים חֲמִשָּׁה לְקַרְשֵׁי צֶלַע הַמִּשְׁכָּן הָאֶחָת"
מנחת שי:
קדמאה דצוה ה"אחד" בדל"ת (שמות כ"ו כ"ו) והדין דעשייה ה"אחת" בתי"ו. וסימן: "... באחד ההרים או באחת הגאיות". (מלכים ב' ב' ט"ז).
הסבר את הסימן ! |