גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
עלון הדרכה
חזרה לגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת וילך
שנת תשכ"א

עזיבת ה' והעונש

דברים פרק לא, פסוקים טז - יח

בפסוקים האלה – בעלי חשיבות רבה – כבר עסקו שני גיליונות: וילך תש"ותש"ז ולפסוק ט"ז לבדו הוקדש הגיליון וילך (תש"י). (שאלה הבחירה).

הקושי הגדול שבפסוקינו (שאלות א! ו, ז) היא השאלה שניסח אותה אברבנאל:

אם ישראל יתוודו חטאתם ויאמרו: "הלא על כי אין אלוהי בקרבי מצאוני הרעות האלה" איך אחרי תשובתם לא ריחם ה' ית' עליהם, אבל כפל עונשם וצרתם באמרו אחריו "ואנוכי הסתר אסתיר פני" כי במקום שאמר ראשונה קודם זכרון תשובתם (י"ז) "והסתרתי פני מהם" יאמר אחר זכרון תשובתם (י"ח) "ואנכי הסתר אסתיר פני", שהוא עונש מוכפל?

וכן שואל הוא גם במקומנו:

באמרו "והתוודו את עוונו" והנה עם היותו מהראוי שבעבור שיהיה ישראל "מודה ועוזב ירוחם", הנה אמר על הוידוי ההוא: "אף אני אלך עמכם בחמת קרי והבאתי אותם בארץ אויביהם" ואחרי כן הכביד ענשם ורעתם אחרי הוידוי יותר ממה שהיה בלתו.

והתשובות הניתנות לשאלה זו רבות ושונות. והובאו בחלקן בגיליון תש"ו ואחדות כאן בשאלות ו, ז ומעניינת ביותר היא תשובת בן אמוזג (אם למקרא):

...יתכן שפרושו: הלא מחסרון מקדש ה' וארון העדות בינינו באה אלינו כל הצרה הזאת, ואילו היה המקדש והארון קיימים, לא נמצא בנו עוון בכל תועבות והאמונה הרעה הזאת היתה מפורסמת בישראל וביני רשעתם ועליה צווח הנביא, כי היה כל טעותם להינצל מכל עונש הראוי להם בזכות המקדש והקרבנות. וזה יהיה בידך מפתח להיכנס בו בפנימיות כמה מליצות בדברי הנביאים – והביאני לפרש כזאת בפסוק זה מה שמצאתי במיכה (ג' י"א) "ראשיה בשוחד ישפטו וכהניה במחיר יורו... ועל ה' ישענו לאמור: הלא ה' בקרבנו לא תבוא עלינו רעה" – ואין ספק שאין כוונתו על אהבת ה' והשגחתו לטובה, רק על המצא ביניהם המקדש. וכן כאן: הלא על כי אין אלוקי בקרבי, כלומר: על כי אין המקדש בתוכנו, שהיה מגן עלינו באופן סגולי מבלי פנות לזכותנו או לחובתינו – על כן מצאוני...