גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

היתר אסורי תורה במלחמה (1)

ב.

היתר אסורי תורה במלחמה (2)

ג.

השוואת פסוקים

ד.

זיהויו של "במסה"

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת ואתחנן
שנת תשכ"ז

האזהרות לעם בפרק ו'

דברים פרק ו, פסוקים י - כ

א.  היתר אסורי תורה במלחמה (1)

פסוק י'

"וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ
לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֶת לָךְ 
עָרִים גְּדֹלֹת וְטֹבֹת אֲשֶׁר לֹא בָנִיתָ"

פסוק י"א

"וּבָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ
וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ
כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ
וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ"

פסוק י"ב

"הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ..."

פסוק י"ג

"אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד וּבִשְׁמוֹ תִּשָּׁבֵעַ"

רמב"ם, הלכות מלכים ח' א':

חלוצי צבא כשיכנסו בגבול העכו"ם ויכבשום וישבו מהן, יותר להן לאכול נבלות וטרפות ובשר חזיר וכיוצא בו, אם ירעב ולא מצא מה יאכל אלא מאכלות אלו האסורים, וכן שותה יין נסך.
מפי השמועה למדו (דברים ו' י"א) "ובתים מלאים כל טוב" ערפי חזירים (יש גורסים "קדלי חזירים") וכיוצא בהן.

רמב"ן:

ד"ה והיה כי יביאך...: יזכיר בכאן כי ברבות הטובה יזכור ימי עניו ומרודו שהיה עבד במצרים ולא ישכח את ה' שהוציאו מן העבדות ההיא לטובה הזאת, אבל יזכור חסדיו תמיד ויירא אותו ויעבוד לפניו כעבד לאדוניו.
ועל דעת רבותינו ירמוז עוד, כי הטוב ההוא אשר ימצא בבתים המלאים מותר, אפילו היו שם דברים הנאסרים בתורה, כגון קודלי דחזירים או כרמים נטועים כלאים, או ערלה. ואפילו בבורות יתכן שיתכן שהיה בחטיבתן דבר אסור בטיח אשר בהן; או הזכיר הבורות דרך מליצה להזכיר ברבות הטובה. והשליט אותם בכל הנמצא בארץ במותר ובאסור.
והנה הותרו להם כל האיסורים זולתי איסור עבודה זרה, כמו שיבאר עוד (ז' כ"ה) "לא תחמוד כסף וזהב אשר עליהם ולקחת לך" ולכך יזכיר כאן בפרשה שאחרי כן (ז' ה') "מזבחותיהם תתוצו ומצבותם תשברו..." לאבד עבודה זרה ומשמשיה, ושאר כל הנמצא בארץ – מותר.
והיה ההיתר הזה עד שאכלו שלל אויביהם, ויש אומרים: בשבע שכבשו, וכן נראה בגמרא בפרק ראשון ממסכת חולין.
והרב (= הרמב"ם) כתב בהלכות מלכים ומלחמותיהם: "חלוצי צבא משיכנסו... (ומביא את דברי הרמב"ם דלעיל).
ואין זה נכון, שלא בשביל פיקוח נפש או רעבון בלבד הותר בשעת המלחמה, אלא לאחר שכבשו הערים הגדולות והטובות וישבו בהן, התיר להם שלל אויביהם, ולא בכל חלוצי צבא אלא בארץ אשר נשבע לאבותינו לתת לנו כמו שמפורש בעניין.
וכן יין נסך שהזכיר – אינו אמת, שבכל איסורי עבודה זרה היא עצמה ומשמשיה ותקרובת שלה הכל אסור, שנאמר (ז' כ"ו) "שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא". ואם לא נתכוון הרב אלא להתיר סתם יינם במלחמה, וכי למה הוצרכנו לדבר זה? אסורי תורה הותרו, גזרות של דבריהם יהיו אסורות?

1.

מה הקושי בפסוקינו שמיישב אותו הרמב"ן בראשית דבריו (עד "ועל דעת רבותינו")?

2.

מה ההבדל בין פירושו של הרמב"ן (שהובא בקטע הראשון כנ"ל) ובין דעת רבותינו כפי שמביאה הרמב"ן?

3.

מה הקושי המיוחד בבורות החצובים, שנתן לו הרמב"ן שני ישובים שונים ("...או הזכיר הבורות") שלא עשה כן בבתים ובכרמים וכו'?

4.

לשם מה מכניס הרמב"ן לתוך פירושו את הפסוקים ז' כ"ה, ז' ה'?

5.

הסבר את המקומות המסומנים בקו.

6.

מה ההבדל בין דעת הרמב"ן לדעת הרמב"ם?

7.

מבחינה מסוימת מרחיב הרמב"ם את ההיתר ומבחינה אחרת הוא מצמצמו, וכן הרמב"ן, מבחינה אחת מרחיב את ההיתר ומבחינה אחרת הוא מצמצמו. הסבר כיצד!

8.

הרדב"ז, אומר בפירושו לדברי הרמב"ם הנ"ל:

ונראה לי ליישב דברי רבנו... דלא איירי שהם מסוכנים אצל הרע, אלא שאינם צריכים לטרוח לבקש מאכל היתר כיוון שנכנסו לגבול העמים, אם ילכו לבקש מאכל היתר, יקומו עליהם העמים.

מהי הקושיה על דברי הרמב"ם שרצה ליישב על ידי כך?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר