גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

שאלות ודיוקים ברש"י

ב.

פירושי "במראה אליו" וכו'

ג.

משה זכה בשלושה דברים

ד.

כבש חרונו - ואחר העניש

הרחבות והכוונה לשימוש נכון בגיליון
אין גיליונות נוספים בנושא זה
תנ"ך ברשת - עיון בפסוקי הפרשה
פרשת בהעלותך
שנת תשכ"ב

"ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה"

במדבר פרק יב, פסוקים ה - טז

לחלקו הראשון של פרקנו עיין גיליון בהעלותך תשט"ו.

א.  שאלות ודיוקים ברש"י

1) פסוק ה'

ד"ה ויצאו שניהם: ומפני מה משכן והפרישן ממשה? לפי שאומרים מקצת שבחו של אדם בפניו וכולו שלא בפניו. וכן מצינו בנח, שלא בפניו נאמר "איש צדיק תמים" ובפניו נאמר "כי אותך ראיתי צדיק לפני".
דבר אחר: שלא ישמע בנזיפתו של אהרן.

 

א.

מה קשה לו?

ב.

השווה לדבריו את דבריו בפרשת נח (בראשית ז' א') "מכאן שאומרים מקצת שבחו..". הסבר, למה אמר רש"י שם "מכיון שאומרים" ואילו אצלנו אמר "לפי שאומרים"?

ג. 

מקובלנו מפי מפרשי רש"י שאין רש"י מביא שני פירושים ליישוב קושי אחד, אלא אם כן לא מצא יישוב מלא באחד מהם. הסבר לפי זה, למה לא הסתפק כאן באחד משני פירושיו?

2) פסוק ו'

ד"ה שמעו נא דברי: אין נא אלא לשון בקשה.

 

הסבר מה בא להשמיענו? ואל תחשוב שהוא פירוש המילה, שכבר פירש מילה זו בכמה מקומות:

בראשית י"ט י"ח

ד"ה נא: לשון בקשה.

בראשית כ"ב ב'

ד"ה קח נא: אין נא אלא לשון בקשה...

בראשית ל"ח כ"ה

ד"ה הכר נא: אין נא אלא לשון בקשה. הכר נא בוראך ואל תאבד שלשה נפשות.

שמות א' ב'

ד"ה דבר נא: אין נא אלא לשון בקשה, בבקשה ממך הזהירם על כך שלא יאמר אותו צדיק...

3) פסוק ו'

ד"ה אם יהיה נביאכם: אם יהיו לכם נביאים.

 

מה קשה לו?

4) פסוק ו'

ד"ה ה' במראה אליו אתודע: שכינת שמי אינה נגלית עליו באספקלריא המאירה אלא בחלום וחזיון.

 

א.

מה ראה רש"י להפוך את הדיבור בגוף ראשון "אתודע" לגוף שלישי "שכינת שמי אינה נגלית אלא..."?

ב.

מה ראה רש"י לפרש את משפט ההווי החיובי "במראה אליו אתודע" למשפט שלילי והיפוכו "אינה נגלית ב... אלא ב..."?

5) פסוק ט'

ד"ה ויחר אף ה' בם וילך: מאחר שהודיעם סרחונם גזר עליהם נידוי, קל וחומר לבשר ודם, שלא יכעוס על חברו עד שיודיענו סרחונו.

 

מה קשה לו?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר