גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
גיליון

א.

"...הוא אשר דיבר..."

ב.

"וידום אהרן"

פרשת שמיני
שנת תשי"ז

"בקרובי אקדש"

ויקרא פרק י, ג

עיין לתחילת הפרק גיליונות שמיני תשט"ו, תשט"ז, בייחוד לפסוקנו: תשט"ז שאלה ב.

א.  "...הוא אשר דיבר..."

פסוק ג'

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה'
לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד"

רש"י:   

היכן דיבר? (שמות כ"ט): "ונועדתי שמה לבני ישראל ונקדש בכבודי" אל תקרא "בכבודי" אלא "במכובדי". אמר לו משה לאהרן: "אהרן אחי, יודע הייתי שיתקדש הבית במיודעיו של מקום, והייתי סבור או בי או בך, עכשיו רואה אני שהם גדולים ממני וממך".

ראב"ע:

כבר אמר לי השם שהוא יַראה קדושתו בקרובים אליו כטעם (עמוס ג') "רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה, על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם". וכאשר אַראה בם קדושתי, אז אהיה נכבד ועל פני כל העם אכבד וייראו ממני.

רמב"ן, (אחרי הביאו את דברי רש"י הנ"ל בשינוי נוסחה "עכשו אני רואה שהם קדושים ממני וממך"):

...לשון רש"י ממדרש רבותינו. ואם כן (כלומר: לפי פירוש זה), יהיה טעם "ונקדש בכבודי" שיהיה קדוש בעיני כל העם ובמכובדי וידעו כי אני שוכן בו. ור"א (=ר' אברהם אבן עזרא) גם כן אמר "הוא אשר דיבר ה' לאמור" – כבר אמר לי ה' שיראה קדושתו בקרובים אליו "כטעם רק אתכם ידעתי"... (עד סוף דברי ראב"ע כנ"ל). ואם כן (=לפי פירוש זה של ראב"ע) – הוא דיבור ולא נכתב, כי השם הודיעו דרכיו, שכף המידה הזאת לפניו.
ולדעתי בדרך הפשט אין צורך לכל זה, כי "דיבר ה'" – גזרותיו ומחשבתו ועניין דרכיו, ו"הדיבור" ייאמר בכל אלה (קהלת ג'): "דיברתי אני עם לבי" – חשבתי מחשבה זו, וכן (יהושע ה'): "וזה הדבר אשר מל יהושע" = זה העניין. וכן (בראשית מ"ג): "על דבר הכסף המושב באמתחותינו", וכן (בראשית כ"ד ג'): "ותהי אשה לבן אדוניך כאשר דיבר ה'" – גזר. וכמוהו (מלכים א' ט"ז ל"ו): "באבירם בכורו ייסדה ובשגיב צעירו הציב דלתיה, כדבר ה' אשר דיבר ביד יהושע".
והנה אמר משה: המקרה הזה הוא אשר גזר ה' לאמור אל לבו: "בקרובי אקדש" שלא יהרסו אל קדושתי "ועל פני כל העם אכבד – שיהיו נוהגים כבוד במשכני.

1.

מה קשה לשלושתם בפסוקנו?

2.

מה הבדל בין שלושתם ביישוב הקושי?

3.

ההולך רש"י כאן באותה דרך שבה הלך-

בבראשית ל"ב י"ג ד"ה ושמתי את זרעך.

בשמות י"ד י"ג ד"ה אשר דברנו.               

בשמות ל"ב כ"ז ד"ה כה אמר ה'.             

בדברים ה' י"ב ד"ה כאשר צוך.

בדברים י"ב כ"א ד"ה וזבחת כאשר צויתיך.

4.

מהי הוכחת הראב"ע מעמוס ג' ב'?

5.

ההולך הראב"ע כאן בדרך שבה הלך

בשמות י"ד י"ב ד"ה הלא זה הדבר.

ובשמות ט"ז כ"ג ד"ה ויאמר עד אכל נפש.

6.

מה הקושי המשותף לפסוקנו ולבראשית כ"ד נ"א, וכיצד מיישבו הראב"ע שם?

7.

"כור הזהב" על הרמב"ן, מגיה דברי הרמב"ן "שיהיה קדוש בעיני כל העם במכובדי" (במקום "ובמכובדי" הכתוב בכל החומשים). התוכל להסביר הגהה זו?

8.

השווה דברי הרמב"ן כאן לדבריו בראשית א' ג' ד"ה ויאמר אלוקים יהי אור עד "כי כין הוא הרצון לפניו". האם פירוש "אמירה" שם מזדהה עם פירוש "דבור" כאן?

ועיין גיליון בראשית תשי"ד שאלה ב.

9.

מה עניין מלכים א' ט"ז ל"ד למקומנו (הרמב"ן מביאו כדוגמה אחרונה), והלוא הפסוק ירמוז ליהושע ז' כ"ב, ומה אפוא הקושי המשותף לפסוקנו ולפסוק ההוא?

10.

השווה דברי הרמב"ן כאן לדבריו בבמדבר ט"ז ח' ד"ה ויאמר משה אל קרח החל מן "וישמע משה ויפל על פניו" עד "ודעתי בזה". האם הולך הרמב"ן בפירושו שם ובפירושו לבמדבר ל"ב ל"א (המובא בקרח) באותה הדרך שבה הוא הולך כאן, או בחר לו אצלנו דרך אחרת?

שאלה קשה שאלה קשה שאלה קשה ביותר שאלה קשה ביותר