"אל תחלל את בתך..."
ויקרא פרק יט, כט
למבנה פרקנו, בייחוד לסידור הפסוקים בחלקו השני של פרקנו (פסוקים כ"ג-ל"ו) עיין גיליון קדושים תש"ו שאלה א, ב.
א. | קשר בין הפסוקים |
"אַל תְּחַלֵּל אֶת בִּתְּךָ לְהַזְנוֹתָהּ
וְלֹא תִזְנֶה הָאָרֶץ וּמָלְאָה הָאָרֶץ זִמָּה"
מה הקשר בין פסוק זה לבין הפסוקים שלפניו? (ועיין במדבר כ"ה א'-ב': "וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן"). |

ב. | "ולא תזנה הארץ" |
"וְלֹא תִזְנֶה הָאָרֶץ"
רש"י:
אם אתה עושה כן - הארץ מזנה פירותיה, לעשותן במקום אחר ולא בארצכם, וכן הוא אומר (ירמיהו ג'): "וימנעו רביבים ומלקוש לא היה..."
הטעם זנות אנשי הארץ, כמו (יחזקאל י"ד י"ב) "ארץ כי תחטא לי".
...מה ששנינו שם בספרא "ולא תזנה הארץ" – מזנים הם הפירות שהוא דרך אגדה נדרש ממילת הארץ מדלא כתיב "אנשי הארץ", אבל עיקר הכתוב שהוא לאו שני וכבר מנאוֹ בעל הלכות גדולות בחשבון הלאוין והיא אזהרה לאיש הזונה ולבת עצמה, שלא תמסור עצמה לשם זנות.
1. |
מה בין רש"י לראב"ע בפירוש הפסוק? |
2. |
ועיין דברי הביאור, לירמיהו ג' א': ד"ה הלוא חנוף תחנף הארץ: אף אם גזר האל לאחר המבול חוק ולא יעבור (בראשית ח'): "עוד כל ימי הארץ זרע וקציר קור וחם וקיץ וחרף לא ישבותו", בכל זה תמצא במקום אחר לפי חוק העונש על עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות (דברים י"א): "ועצר את השמים ולא יהיה מטר"; (ויקרא כ"ו): "ונתתי את שמיכם כברזל ואת ארצכם כנחושה" וכיוצא בזה, כי אם לא ישמרו בני ישראל את חוקם באחת משלושת דברים אלה, אז גם הוא לא ישמור חוקו המושם בטבע ויצווה על העבים מהמטיר עליהם מטר ועל האדמה מלתת את יבולה, וכמאמר חז"ל: אין העולם מתקיים אלא בשביל התורה, שנאמר (ירמיהו ל"ג כ"ה): "אם לא בריתי – יומם וליל, חקות שמים וארץ לא שמתי", וכמו שנאמר למטה (ירמיהו ט' י"א-י"ב): "על מה אבדה הארץ... ויאמר ה': על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם"... ועל הפרת ברית זו מישראל ועל חליפת והעברת החוק אשר שם ה' בשמים ובארץ נופל לדעתי – כנראה מכוונת הרמב"ן – שם "חנף". ובזה יובן היטב המקרא בישעיה כ"ד ה': "והארץ חנפה תחת יושביה, כי עברו תורות, חלפו חוק, הפרו ברית עולם", ועל זה אמר פה: "חנף תחנף הארץ ההיא" – כל העושה זאת יהיה גורם שתיחנף הארץ ותעבור על חוקה המושם בה. ועיין בובר, בין עם לארצו עמוד 16: מה שהמקרא רוצה לבטא, הוא שיתוף הוויה של השניים – האדם והאדמה – שיתוף המתפתח ונעשה סולידריות מיוחדת. האדמה נושאת את קללת מעשה האדם, היא ערבה בעדו... האדמה שבמקרא אחראית לאשמתו של האדם... האדם הוא הגורם בעשייתו ובחדלונו לגורל האדמה ושוב היא נעשית גורלו... הקשר בין אדם ואדמה מקבל ביטוי אחר וחזק עוד יותר בשעה שלא מדובר בתבל בכלל אלא דווקא בארץ כנען... עם או בן אדם החוטא "מחטיא" את הארץ (דברים כ"ד ד') כלומר: מביא אותה לידי מצב של התפוררות פנימית, מצב זה מסומן בדיוק גמור במילת "חנף" – חרג מן המסגרת... הארץ יש לה שלב וסידור טבעי, שהולכים לאיבוד באשמת האדם... ...האדם מושם תחת עול מצוות האל המגלה לו את רצונו, והוא ניתן על ידי מעשה הבריאה של אותו אל בחיבור כה אמיץ עם האדמה, עד שהתייחסותו למצווה האלוהית גורמת במישרים לטובת האדמה או לרעתה. (ועיין שם כל הפרק "אדם ואדמה" עמוד 15-23).
|
3. |
האם הלך הרמב"ן כאן בעקבות רש"י, ראב"ע או בחר לו דרך שלישית לפירושו? |
4. |
מה פירושה של וי"ו "ולא תזנה הארץ", לפי רש"י ולפי הרמב"ן ולפי ראב"ע? השווה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיָשֻׁבוּ" שמות י"ד ט"ו: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ" לפי מי משלושת המפרשים הנ"ל, דומה וי"ו זו לוי"ו של "ולא תזנה" אצלנו? |

ג. | "הארץ" |
"וְלֹא תִזְנֶה הָאָרֶץ
וּמָלְאָה הָאָרֶץ זִמָּה"
המלבי"ם, אילת השחר (פרק ט"ו):
כלל קל"ו:
מתפארת הלשון שלא יחזיר את השם בכל פעם, רק אחר שנזכר בפעם הראשון, אם הוא הנושא, יסמוך כל הפעלים עליו (מבלי להזכיר הנושא שוב), ואם הוא שם הפעול, ירמזהו על ידי כינוי; ועל כן בכל מקום שכפל השם – בין שם הנושא, בין שם הפעול – שלא לצורך; יש בו דרוש תמיד.
כלל קל"ז:
פעמים הרבה דרשו חז"ל, שהשם הנשנה אינו השם הראשון ממש.
(וכן יפרש בתהילים א' ב'... ובתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה...:
היה לו לומר ובה יהגה – וכבר ביארתי באילת השחר ששם הנכפל יהיה לפעמים, ששם השני אינו השם הראשון, ועל פי זה אמרו חז"ל עבודה זרה י"ט: תחילה נקראת "תורת ה'", ומשעמל בה נקראת "תורתו").
האם הכלל הזה כוחו יפה גם לגבי פסוקנו, שאין מילת "הארץ" הראשונה מזדהה עם מילת "הארץ" באחרונה? ועיין בראשית ו' י"ג: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס" "וְכָל הָאָרֶץ בָּאוּ מִצְרַיְמָה" |