גליונות נחמה סנונית - לעוף רחוק יותר מן הדמיון גיליונות נחמה - לדף הראשי
על האתר מפת האתר קבוצת דיון
פרשת שמיני
שנת תשל"א

"בקרובי אקדש"

ויקרא פרק י, ג

מותם של שני בני אהרן ויחוד חטאם אשר גרם למותם – אשר כל כך סתום הוא בכתובים – נידון בפרוטרוט בגיליונות שמיני - תשט"ו, תשט"ז. יעויין שם וכן בעלוני ההדרכה לשני הגיליונות ההם. הפעם נדון רק בפסוק אחד, היא תשובתו של משה הסתומה אף היא, ואשר לפי המשך הפסוקים צריכה היא לכלול מעין הסבר הניתן לאהרן על מה שקרה. תכנו של פסוק זה, של "בקרובי אקדש" נידון אף הוא בגיליון תשט"ז שאלה ב'. והובא שם הפירוש הידוע של חז"ל המשתמשים בפסוק מתהלים (נ' ג'): 

" יָבֹא אֱלֹהֵינוּ וְאַל יֶחֱרַשׁ
אֵשׁ לְפָנָיו תֹּאכֵל וּסְבִיבָיו נִשְׂעֲרָה מְאֹד"

מלמד שהקב"ה מדקדק עם סביביו (= עם צדיקיו הדבקים בו) כחוט השערה.

ואולם הפעם עומדת בפנינו שאלה אחרת, הלא היא שאלת ה"הוא אשר דבר ה'" – מצינו ציטוט של פסוק אשר לא מצאנו את מקורו.

שאלה זו חורגת ממסגרת מקומנו ופרשתנו ומתעוררת בכמה וכמה מקומות בתורה. והמפרשים שיטה קבועה להם בדרך יישובם שאלה זו. לפיכך הטרחנו את הלומדים הפעם לחפש בכמה וכמה מקומות ולמצוא את דרך הפרשנים (שאלות א' 3, א' 5, א' 10!).

אם רוצה המורה להפוך את השיעור לעיון מתודולוגי בדרכיהם של פרשנים ראוי לו לפתוח ברמב"ן בראשית מ"ב כ"א ד"ה אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו עד "והנה ראובן".

וכן ברמב"ן שם מ"ב ל"ד ד"ה ואת הארץ תסחרו עד "כאשר הזכרתי".

בשני מקומות אלה מעורר הרמב"ן לראשונה שאלה זו ודן בה ובאפשרויות השונות לפתרונה בהרחבה. על הלומדים להבין יפה את הכלל הניתן שם ברמב"ן:                   

"מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר"

            או

"וכן במקומות רבים יקצר במעשה או בספור כאשר הזכרתי".

(ועוד רצוי לעיין בגיליון כי-תשא תשי"ד, אשר גם בו נדונה שאלה זו).

ואולי על הלומדים להבין שלא די בכך שנקבע כי כאן האריך במעשה וקצר בספור, וכאן השמיט במעשה והאריך בספור, אלא שומה עלינו להבין למה לא הביאו הכתוב במקום פלוני (או הביאו בקצור) ולמה הביאו והאריך בו במקום אלמוני. "כי לא דבר ריק הוא". (*)

ואולי כל זה לפי שיטת הרמב"ן ברוב המקומות ולא כן פרשו כאן. ויש לחבר שאלה 8 עם 10 ותתברר סיבת הסטיה משיטתו הרגילה כאן.

ואולי לא זו היא דרך רש"י. ורצוי שהלומדים יבינו שבחמשת המקומות שצינו בשאלה 3 לא הלך רש"י בדרך אחת אלא בשתי דרכים שונות.

------------------------------------------------------------------------------------

(*) ואם יתעמקו הלומדים בשאלה זו, יתגלו להם נימוקים ספרותיים אמנותיים כבדי משקל.