נגעי בתים
ויקרא פרק יד, פסוקים לד - נג
השווה לנושא זה (נגעי בתים) גם גיליונות מצורע תש"ו (דברי הרמב"ם) וכן מצורע תשי"א.
א. | מדברי המדרש |
השווה את המדרש הבא מתוך מדרש רות רבה, העוסק בפרקנו, למדרש חכמים מתוך קידושין כ', העוסק בויקרא כ"ה.
רות רבה ב' י"א:
...אין בעל הרחמים פורע מן הנפשות תחילה. ממי אתה למד? מאיוב, שנאמר (איוב א' י"ד) "ומלאך בא אל איוב ויאמר: הבקר היו חורשות... ותפול שבא ותקחם... עוד זה מדבר וזה בא ויאמר... עוד זה מדבר וזה בא ויאמר... ויפול על הנערים וימותו...", ואף בנגעים כן: בתחילה הן באים אל ביתו, אם חזר בו – מוטב, ואם לאו הן טוענין חליצה, אם חזר בו – מוטב, ואם לאו – טעונין נתיצה; חזר בו – מוטב, ואם לאו – באים על הבגדים וטעונין כיבוס; חזר בו – מוטב, ואם לאו – טעונין קריעה; אם חזר בו מוטב, ואם לאו – טעונין שריפה; ואחר כך הן באין על גופו; אם חזר בו מוטב, ואם לאו – יוצא ובא; אם חזר בו – מוטב, ואם לאו – "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו".
תוספתא ערכין ה' הלכה ה', מס' ערכין ל ע"ב, מס' קידושין, כ' כ"א:
אמר ר' יוסי ברבי חנינא: בוא וראה כמה קשה אבקה של שביעית. כיצד? אדם עושה מלאכה בפירות שביעית – התחיל מוכר מטלטליו, שנאמר (כ"ה י"ד) "וכי תמכרו ממכר לעמיתך", לא הרגיש –
(רש"י:
לא שם לבו לפורענות הבא עליו לחזור בו מעבירה שבידו)
התחיל למכור שדה אחוזתו, שנאמר (כ"ה): "כי ימוך אחיך ומכר מאחוזתו"; לא באת לידו
(רש"י:
לא בא בידו הרהור תשובה עד שבא לכל אלה)
עד שמכר את ביתו, שנאמר (כ"ט): "ואיש כי ימכור בית מושב"... לא באת לידו – עד שלוה ברבית, שנאמר (ל"ה) "כי ימוך אחיך ומטה ידו... אל תיקח מאתו נשך ותרבית"; לא באת לידו – עד שמוכר את עצמו, שנאמר (ל"ט) "וכי ימוך אחיך ונמכר לך" – ולא לך אלא לגר, שנאמר (מ"ז) "ונמכר לגר", ולא לגר צדק אלא לגר תושב שנאמר (מ"ו) "ונמכר לגר תושב"; משפחת גר – זה נכרי; כשהוא אומר "לעקר" – זה הנמכר ונעשה משרת לעבודה זרה עצמה.
1. |
הסבר מה הרעיון המשותף בשני המדרשים האלה? |
2. |
הסבר למה הביא רש"י את המדרש השני במקומו,בויקרא כ"ו א', ולמה לא הביא אף את המדרש הראשון – הדומה לו – למקומנו כאן? |
3. |
מה אפשר ללמוד מכאן על דרכו של רש"י בהבאת מדרשים? (ועיין גם כי תשא תשט"ז שאלה ג; וירא תש"ח שאלה ד3). |