פסוק ד'
"כִּי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם"
| 1. |
רמב"ן:
ד"ה כי ה' אלוקיכם: יזהירם שלא ירך לבבם ולא ייראו מן האויבים, ויאמר שלא יבטחו בזה בגבורתם לחשוב בלבם גיבורים אנחנו ואנשי חיל למלחמה, רק שישיבו לבם אל השם ויבטחו בישועתו ויחשבו כי לא בגבורת הסוס יחפץ ולא בשוקי האיש ירצה, כי רוצה ה' את יראיו את המיחלים לחסדו. ואמר "להילחם לכם עם אויביכם" - כי יפילם לפניכם לחרב. ואמר "להושיע אתכם" - שהם יינצלו במלחמה, ולא ייפקד מהם איש, כי ייתכן שינצחו את אויביהם וימותו גם מהם רבים כדרך המלחמות. ועל כן צעק יהושע בנפול מהם בעי כשלושים וששה איש (יהושע ז' ז'-ט'), כי במלחמת מצוה שלו לא היה ראוי שיפול משערת ראשם ארצה, כי לה' המלחמה.
הנלחם עלול לצאת לקרב מתוך שתי הרגשות בלתי רצויות, אשר נגד שתיהן מכוונים דברי הכהן, לדעת הרמב"ן. אלו הן שתי ההרגשות האלה? |

| 2. |
רמב"ן:
"ה כי ה' אלוקיכם: ...והנה הכהן שהוא העובד את השם יזהירם ביראתו ויבטיחם, אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם פן ימות במלחמה - כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים. וציוה על השלושה האלה לשוב, כי לבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס.
מה ההבדל בין אופי דברי הכהן (פסוקים ג'-ד') ובין אופי דברי השוטרים (ה'-ז')? |
פסוקים ה'-ו'-ז'
"...מִי הָאִישׁ אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת... אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם... אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה וְלֹא לְקָחָהּ יֵלֵךְ, וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ"
|
נחלקו המפרשים בטעם שילוח זה מן המלחמה, אם הוא לטובת היחיד (אשר לא חנך, לא חילל, לא לקח) או לטובת הכלל, כלומר לטובת המלחמה.
לאיזו דעה נוטים המפרשים הבאים? סדרם לקבוצות, ונמק את דעתם! |
רש"י:
ד"ה ואיש אחר יחנכנו: ודבר של עגמת נפש הוא זה.
ראב"ע:
ד"ה חנכו: כמו "חנוכת המזבח" וכן "חנוך לנער" ומזה למדו רבותינו ז"ל מחנכין את הנערים. והטעם כי לבו וכל תאותו לחנוך ביתו, והנה לבו לביתו, לא למלחמה, על כן ינוס ויניס אחרים.
רשב"ם:
ד"ה ילך וישוב: אם ירך לבבו וירע מזלו פן ימות במלחמה וגו' שיש נותן אל לבו כשהולך למלחמה ודואג שמא אין לי מזל לחנוך את ביתי או את אשתי או את כרמי, ולכך גרם מזלי ללכת עתה למלחמה ומתוך כך ירא למות. ושלושה מעשים הזכיר: בית, אשה וכרם. ולבסוף כולל כל הדברים "מי האיש הירא ורך הלבב" בין באלו שאמרנו בין בדברים אחרים. וכן בקוהלת מונה ג' דברים וחוזר וכולל :מה יתרון לאדם:. הלוא גרוע הוא מכל דבר שהרי :דור הולך ודור אחר בא: שאין הבנים בדמות אבות. ואין זה זכרון אבל :והארץ לעולם עומדת:ף כמו בששת ימי בראשית וכן השמש וחוזר וכולל :כל הדברים יגעים:ף כל מעשה העולם כך הם כולם כמששת ימי בראשיתף אבל טורח ויגיעה הוא להזכיר כולם. ו:לא יוכל איש לדבר ולא תמלא אזן משמוע: אם יספרו לוף אלא זה הכלל :אין כל חדש: ולכולם יש זכרוןף אבל אין זכרון לראשונים שאין הילוד דומה למוליד.
רמב"ן:
ד"ה כי ה' אלוקיכם ההולך עמכם: ... והנה הכהן שהוא העובד את השם יזהירם ביראתו ויבטיחם, אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם פן ימות במלחמה - כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים. וציוה על השלושה האלה לשוב, כי לבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס.
ספר החינוך:
והעניין להיות מחזירים מן המלחמה מי שנטע כרם ולא אכל ממנו, או בנה בית ולא שכן בו, או אירש אשה ולא לקחהף והירא מעבירות שבידו, זהו דבר ראוי וכשר, כי כל אלה בני אדם חלושים מאוד מבוא במלחמה, כי מחשבתם נתפשת על הדברים הנזכרים, ואלו יניאו לב אחיהם... וכל דרכי התורה יושר ואמונה.
ביאור:
ד"ה ואיש אחר יחנכנו: ויש לך לחוס על בונה, נוטע ומארס, כי ה' אלוקיך הוא הנלחם, ואינך צריך לחיל רב, לכן תחמול עליהם.
רש"ר הירש:
בעצם ימי המלחמה מדגישה התורה את חשיבותן המכרעת של דרישות השלום ותפקידיו, אחרי שאיננה מבססת את ה"ילך וישוב" ב"פן ימות ויהי הבית שמם, הכרם בלתי נעבד, האשה – אלמנה" אלא בנמקה: "פן ימות ואיש אחר יחנכנו", "יחללנו", "יקחנה". הרי גלוי לעין כל, שהיא – התורה – מחייבת כל יחיד ויחיד למלא בגופו את תפקידי השלוםף ושעל כן חובת עבודת הצבא נדחית לגבי מי שנכנס למלא את התפקידים באופן קבוע במסיבות חדשות.
פסוקים ה'-ו'-ז'
"אֲשֶׁר בָּנָה בַיִת... אֲשֶׁר נָטַע כֶּרֶם... אֲשֶׁר אֵרַשׂ אִשָּׁה..."
סוטה מ"ג א':
כל אלה שומעין דברי כהן מערכי מלחמה וחוזרין ומספקין מים ומזון (ליוצאי מלחמה) ומתקנין את הדרכים.
הכתב והקבלה:
ממשמעות הפסוק נראה שיחזרו לשבת בביתם, אבל לדברי חז"ל אינם חוזרים לביתם אלא עוסקים בסיפוק צורכי מלחמה; אם כן מהו "ילך וישוב לביתו" דאמר קרא?
פסוק ח'
"הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב"
ראב"ע, פסוק ח':
ד"ה הירא: להכות אחר.
ד"ה רך הלבב: לסבול מכת אחר.
ביאור, (אחרי הביאו את דברי ראב"ע הנ"ל):
ונהפוך הוא לדעתי: הירא ממכה ורך הלבב להכות אחר.

|
נסה להכריע בין שניהם, ונמק את הכרעתך!
(עיין רש"י, בראשית פרק ל"ב פסוק ח':
ד"ה ויירא ויצר: "ויירא" - שמא ייהרג, "ויצר לו" - אם יהרוג הוא את אחרים). |