מות משה
דברים פרק לג, א - פרק לד, ה
א. | כינויי משה |
השווה תחילת פרשתנו פרק ל"ג פסוק א'
"וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה אִישׁ הָאֱ-לֹהִים"
לסוף פרשתנו פרק ל"ד פסוק ה'
"וַיָּמָת שָׁם מֹשֶׁה עֶבֶד ה'"
התוכל לתת סיבה לשינוי באופן שבו מכנה התורה את משה רבנו? |

ב. | בכי ישראל |
"וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב שְׁלֹשִׁים יוֹם"
מדרש אגדה, (הוצאת שלמה בובר) פרשת חוקת:
(במדבר כ' כ"ט) "ויבכו את אהרן שלושים יום כל בית ישראל" – גדול מה שנאמר באהרן יותר ממה שנאמר במשה: במשה לא בכו אותו כי אם האנשים, אבל באהרן בכו אותו האנשים והנשים, לפי שהיה רודף שלום ואוהב שלום ומשיב שלום בין איש לאשתו ובין אשה לחברתה.
הדא הוא דכתיב (מלאכי ב' ו') "בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעוון". ומה אהרן היה עושה? כשהיה שומע שהיו מריבים שני בני אדם או איש ואשתו, היה הולך אצל אחד מהם והיה אומר לו: "חברך בא אצלי ומטרף על לבו על שהכעיס אותך, ופייס ממני שאבוא אצלך, כדי שיבוא אצלך ותמחול לו". ולא היה זז ממנו אהרן, עד שהיה מסיר כל השנאה שבלבו, והיה משליך ביניהם שלום והולך. וכשהיה (=אותו איש שהתקוטט עם חבירו) פוגע לחבירו, היו מחברין ומגפפין זה לזה, ומנשקין זה את זה; וכן היה כל ימי אהרן עליו השלום, וכן מידתו. כשהיה שומע שיש מריבה בין איש לאשתו, לא היה זז מביניהם, עד שהיו עושים שלום.
לכך בכו לאהרן האנשים והנשים, אבל למשה רבינו עליו השלום בכו כל הזכרים לבד. ועוד: כי משה היה אומר: "יקוב הדין את ההר", ואהרן מטיל פשרה בין שני בעלי דינין.
ראב"ע, פסוק ח':
ד"ה ויבכו בני ישראל: ובאהרן "כל בית ישראל" – בעבור כבוד משה.
ד"ה ויבכו בני ישראל: ואולי יש לתת טעם כי באהרן לא ידעו במיתתו קודם שמת, וראו פתאם שמת, ודבר כזה יעורר כל לב לפתוח מקור דמעות עינו, מה שאין כן משה, שכבר ידעו מיתתו, ובכל דבריו ותוכחותיו אשר עשה היה אומר להם "כי אנכי מת, אינני עובר וגו'"...
עוד אפשר, כי מיתת אהרן הרגשתה ביותר, לפי שתיכף נסתלקו ענני הכבוד, וזה סיבב ביאת הכנעני וגו', ולזה נתעוררו יחד כל ישראל לבכות, מה שאין כן במיתת משה, גם נטרדו בשמחת ביאת הארץ הטובה.
עוד אפשר שבמיתת משה תיכף ראו דבר חדש, ששרתה שכינה על יהושע ולקחו נחמה. משל למי שנאבדה לו מרגלית, מצא אחרת במקומה, לו יהיה שאינה דומה, אף על פי כן יתנחם בה, ולזה לא בכו כלן..., מה שאין כן במיתת אהרן – איבדו מרגלית ולא מצאו במה יתנחמו...
1. |
מהו הקושי שעליו עומדים פרשנינו? |
2. |
הסבר את דברי הראב"ע. |
3. |
במה שונה התשובה הניתנת ב"מדרש אגדה" מארבע התשובות האחרות? |
4. |
על מה מיוסד הדרש שנסתלקו ענני הכבוד אחרי מות אהרן, וזה "סיבב ביאת הכנעני"? |
5. |
מהיכן דייק בעל אור החיים לומר שתיכף במיתת משה "ראו דבר חדש, ששרתה שכינה על יהושע"? |

ג. | "ויבכו... את משה... שלושים יום" |
"וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מֹשֶׁה בְּעַרְבֹת מוֹאָב..."
רלב"ג, (התועלת השש עשרה):
להודיע שאין ראוי להתאבל על האדם יותר מדי ואף-על-פי שהיה גדול המעלה בתכלית מה שאפשר. הלא תראה כי משה רבינו עם גודל מעלתו בממשלה וגדולה לא הסכימה התורה שיהיה ימי בכי אבלו כי אם שלושים יום כמספר ימי בכי אהרן.
הסבר מהיכן בפסוק למד לומר "שלא הסכימה התורה..." והרי לא נאמר אלא שבכו שלשים יום, ושמא עשו שלא כהוגן? |

ד. | שאלות ודיוקים ברש"י |
1) פסוק י"ב ד"ה ולכל היד החזקה: שקיבל את התורה בלוחות בידיו |
ד"ה היד החזקה: פליאות הים. הרמב"ן: קריעת ים סוף שנאמר בו "וירא ישראל את היד הגדולה".
| ||||||
2) פסוק י"ב ד"ה ולכל המורא הגדול: נסים וגבורות שבמדבר הגדול והנורא. |
| ||||||
3) פסוק י"ב ד"ה לעיני כל ישראל: שנשאוֹ לבו לשבור הלוחות לעיניהם' שנאמר (דברים ט') "ואשברם לעיניכם", והסכימה דעת הקדוש ברוך הוא לדעתו, שנאמר (שמות ל"ד) "אשר שיברת" – יישר כחך ששברת. |
|

ה. | המילה "נס" |
"לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה"
ד"ה נס: היפך מתח.
בעל יהל אור, (פירוש על ראב"ע) מעיר:
רבו הביאורים בזה, וכל אחד בונה במה לעצמו וישבש דברי הראב"ע, ולביאורו לפי הפשט האמתי עוד לא באו, ויש אצלי עשרים פירושים על מילות אלה, ואינם נכונים.
נסה לבאר דברי הראב"ע! |